Opinie

Plasticvanger kiest het ruime sop

‘s Werelds eerste schoonmaaksysteem tegen de plastic soep is afgelopen zaterdag vanuit de baai van San Francisco de oceaan opgesleept. Zal dit helpen?

Een van de drijvers. (Foto: Ocean Cleanup)

Het Ocean Cleanup systeem is het resultaat van de inspanningen van voormalig TU-student Boyan Slat in de afgelopen vijf jaar. Onvermoeibaar bracht hij de problematiek van de plastic soep onder de aandacht, hij zette succesvolle publieksfinanciering op, en hij ontwikkelde oplossingen om het plastic op de oceanen te bestrijden.

Zijn inspanningen leidden tot een lange drijvende structuur die afgelopen zaterdag de baai van San Francisco werd uitgesleept, richting Stille Oceaan en de plastic soep die daar drijft.
Of het gaat werken is niet bekend. Zal het plastic zich inderdaad in de beschutting van de C-vormige structuur verzamelen? En blijft het ding heel onder het geweld van de open oceaan?

Stromingsdeskundige prof.dr.ir. Wim Uijttewaal (faculteit CiTG) zegt respect te hebben voor het project, mede omdat hij zich bewust is van de risico’s. “Delen van het systeem zijn succesvol getest in laboratoria, maar uiteindelijk is er maar één manier om het te testen, en dat is om het in volledige grootte te bouwen en uit te proberen.”

Uijttewaal spreekt zijn waardering uit voor het maatschappelijke bewustzijn dat Boyan Slat heeft weten te creëren rond het drijvende zwerfafval. Uijttewaal verwacht dat dit grootschalige experiment, want zo beschouwt hij de onderneming, bruikbare gegevens zal opleveren over de haalbaarheid van de grote schoonmaak van oceanen.  Maar als het systeem niet werkt, of defect raakt, valt ook de reputatie van Slat in duigen, vreest hij.

Voorkomen dat plastic überhaupt in zee spoelt, heeft natuurlijk de voorkeur boven complexe en grootschalige schoonmaakacties zoals Ocean Cleanup. Met dit doel schrijft Uijttewaal een onderzoeksvoorstel onder de titel Plasticvrije rivierenOnder die paraplu worden technieken ontwikkeld om drijvend plastic uit de rivieren te halen voordat ze uitmonden in zee. Een diagonale bellenbaan is één van die technieken. “Er zijn veel ideeën over hoe dat zou kunnen. We willen de kennis bundelen en de meest kansrijke voorstellen selecteren voor verdere ontwikkeling.”

Preventie of schoonmaak? Om het groeiende eiland aan plastic in de oceanen te doen verminderen zullen beide programma’s hard nodig zijn.

OceanCleanup-animatie-web.jpg

Een computerbeeld van het drijvende scherm in actie. (Bron: Ocean Cleanup)

Boyan Slat spreekt over zijn missie om de oceanen te kuisen.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl