Plasterk waarschuwt voor studieschuld

Onderwijsminister Plasterk wil dat studenten ‘bewust lenen’, zodat ze niet onvoorzien een te grote studieschuld opbouwen.

“Ik vind het belangrijk dat een student ‘bewust leent’: dat je weet onder welke voorwaarden je leent en dat je in beeld hebt wat dit betekent op het moment dat je gaat terugbetalen.” Dat schrijft de minister in een brief die gisteren door de IB Groep aan alle studenten werd gestuurd.

Plasterk wil voorkomen dat studenten, zonder het in de gaten te hebben, een te grote studieschuld opbouwen. De brief werd vorige maand geschreven, meldt dagblad NRC, dat het schrijven van de minister gisteren publiceerde.

In het verleden heeft het ministerie van Onderwijs studenten juist gestimuleerd meer te lenen. Studenten met een lening zouden zich beter concentreren op hun opleiding en minder tijd besteden aan bijbaantjes die niets met hun studie te maken hebben.

Studenten moeten al vroeg met het onderzoek op hun faculteit in aanraking komen en meer informatie krijgen over een loopbaan als technisch wetenschapper, bijvoorbeeld tijdens bedrijvendagen. Dat vindt decaan Marco Waas van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

Waas zegt dit naar aanleiding van een enquête bij zijn faculteit en de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) en Civiele Techniek & Geowetenschappen (CiTG). Daaruit blijkt volgens Waas dat het beeld dat studenten hebben van een carrière als technisch wetenschapper slechter is dan het zou moeten zijn.

Aan de enquête bij de drie faculteiten deden ruim 1600 studenten en bijna 500 wetenschappers mee. Uit de resultaten blijkt dat een overgrote meerderheid van de studenten er niet over peinst te promoveren en daarna een technisch wetenschappelijke carrière aan de universiteit te volgen. De meeste afgestudeerden zoeken hun heil nu in een loopbaan bij het bedrijfsleven. Bij bedrijven als Philips, Shell of DSM is meer te verdienen en is duidelijk hoe een carrière verloopt. Van de studenten vindt driekwart het bedrijfsleven daarom een veel aantrekkelijker alternatief. Ook ruim tweederde van de wetenschappers vindt dat de beste keuze die studenten nu kunnen maken.

Slechts twintig procent van de studenten vindt een technisch wetenschappelijke baan aantrekkelijk. Toch overweegt zeventig procent van de studenten die willen promoveren ook zeer waarschijnlijk hun loopbaan te vervolgen als technisch wetenschapper. Intellectuele uitdaging is dan het belangrijkste argument voor zowel studenten als wetenschappers. Studenten noemen vooral de onderzoeksfaciliteiten en internationale omgeving van de TU.

Studenten en wetenschappers zijn unaniem over onaantrekkelijke aspecten van een loopbaan als technisch wetenschapper. In de top-drie staan: gebrek aan loopbaanbegeleiding, financiële beloning en loopbaanperspectief. (CvU)