Plan voor complete innovatiecampus

Delft moet een ‘complete innovatiecampus van (inter)nationale betekenis krijgen’. Die ambitie hebben de gemeente Delft en de TU Delft.

Eind volgend jaar willen beide partners een gezamenlijk masterplan presenteren voor deze Technologische Innovatie Campus Delft (TIC Delft). Het gebied waar TIC Delft moet komen, omvat heel Delft Zuid-Oost. Het gaat dan om de TU-wijk, Technopolis en de Schieoevers. Ook het terrein van DSM wordt genoemd als onderdeel van de campus. TIC Delft wordt gezien als onderdeel van kennisregio Leiden – Delft – Rotterdam.

Profiteren
Onderwijs- en onderzoeksinstellingen en ondernemingen moeten er nauw gaan samenwerken. Ze kunnen dan profiteren van elkaars kennis. In die situatie zouden bedrijven en instellingen van buiten zich graag moeten willen vestigen op de TIC Delft.

Kenniseconomie
De gemeente en de TU Delft verwachten dat in Delft ontwikkelde kennis door de opzet van deze megacampus wordt omgezet ‘in nieuwe innovatieve producten, processen en diensten’. Op deze wijze willen de TU Delft en de gemeente de kenniseconomie in de zuidelijke Randstad stimuleren, het aantal kennisinstellingen laten groeien en de werkgelegenheid vergroten.

Projecten
Om dat allemaal te bereiken, is voorzien in een programma van projecten. Gedacht wordt aan projecten als geavanceerde laboratoria, een mbo-vakopleiding, een bedrijfsverzamelgebouwvoor ‘doorgroeiers’, een protonenkliniek, een facilitair centrum voor kennisbedrijven, woningen voor woningen en expats en een internationale school. Daarnaast wordt ingezet in beter openbaar vervoer in de regio en betere aansluiting van de A13 en de Kruithuisweg op de TIC Delft.

Kennispartners
De TU Delft en de gemeente willen TIC Delft niet alleen ontwikkelen. Ze zeggen het voortouw te nemen, maar tegelijk andere kennispartners in Delft en de regio uit te dagen mee te denken. Het volgend jaar te presenteren masterplan wordt door de initiatiefnemers gebruikt om findsen te werven bij onder meer het rijk en de Europese Unie.

Dat blijkt uit een brief die de dienst facilitair management en vastgoed (FMVG) namens het college van bestuur heeft gestuurd aan de Delftse gemeenteraad. Het college zegt dat er nog geen besluit is genomen, maar dat alleen de vergunningprocedure in gang is gezet.

De TU vraagt in de brief toestemming om het gebied van de campus (TU Midden) en de parkeerplaats van Bouwkunde te onttrekken aan het openbaar verkeer om betaald parkeren in te kunnen voeren. Door een verwachte forse groei van de TU neemt de vraag naar parkeerplekken toe. Tegelijkertijd neemt het aantal parkeerplekken af door bebouwing. Daardoor zijn nieuwe parkeervoorzieningen nodig.

Recent onderzoek, zo schrijft FMVG, heeft uitgewezen dat er in 2015 796 parkeerplekken te weinig zullen zijn. De gemeente eist bij elke bouwaanvraag voldoende parkeerplaatsen in de buurt. Nieuwbouw van bijvoorbeeld studentenwoningen is volgens FMVG dan onmogelijk zonder nieuwe (gebouwde) parkeervoorzieningen.

Voorgesteld wordt om twee parkeervoorzieningen te bouwen: één in 2013 aan de Feldmannweg voor 510 parkeerplekken, en één in 2015 aan de Leeghwaterstraat voor 340 parkeerplekken, meldt FMVG.
In overleg met de gemeente zijn volgens FMVG parkeertarieven voorgesteld gebaseerd op die in omliggende wijken en bij andere universiteiten. In 2011 is dat tien euro per maand, in 2012 twintig euro per maand. Kort parkeren kost twee euro per uur, een 10-dagenkaart kost twintig euro.
Een parkeervergunning voor de Delftse binnenstad blijkt echter momenteel 10,85 euro per maand te kosten en in het gebied ten zuiden daarvan (tot aan de Julianalaan) 4,90 euro per maand.

Als argumenten om in 2011 een parkeerbeleid in te voeren noemt FMVG niet alleen dekking van de kosten voor de te bouwen parkeervoorzieningen. De komst van tramlijn 19 en – eind 2010 – bussen over de Mekelweg maken het volgens FMVG aantrekkelijker om per openbaar vervoer te reizen.
Bovendien moet voorkomen worden dat na invoering van betaald parkeren in de directe omgeving van de TU omwonenden op de campus gaan parkeren of dat reizigers dat doen om vervolgens de tram te pakken.
De campus blijft voor gemotoriseerd verkeer bereikbaar via vijf toegangspunten met slagbomen: twee aan de Schoemakerstraat, twee aan de Rotterdamseweg en één aan de Jaffalaan. Binnen een half uur na inrijden kunnen automobilisten kosteloos uitrijden, daarna moeten zij betalen. Uit een verkeersonderzoek blijkt dat problemen met lange wachtrijen lijken mee te vallen.

Collegelid Paul Rullmann wil niets kwijt over parkeerbeleid. “We moeten hierover nog besluiten en de ondernemingsraad informeren”, zegt Rullmann. “Er zijn nog vele varianten mogelijk.” Dineke Heersma, voorzitter van de ondernemingsraad: “Ik ben stomverbaasd dat medewerkers en de or in het AD moeten lezen dat betaald parkeerbeleid wordt ingevoerd.”