Plagiaat in afscheidsrede TU-hoogleraar

Een TU-deeltijdhoogleraar heeft in zijn afscheidsrede twintig keer plagiaat gepleegd. Dat oordeelt de commissie wetenschappelijke integriteit van de TU.

Vijf jaar lang werkte deeltijdhoogleraar materials and sustainability Michiel Haas op de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Op 11 april 2014 sprak hij zijn afscheidsrede uit in de aula. Delen van de rede, waarin hij ‘een helikopterview’ wilde geven van de veranderingen in de maatschappij en zijn vakgebied publiceerde hij op zijn persoonlijke blog.

De anonieme klager die het plagiaat in de rede en het blog ontdekte, stapte in december 2014 naar de commissie wetenschappelijke integriteit (CWI) van de TU. In februari 2015 diende hij zijn klacht formeel in. Daarna werden zowel de klager als de beklaagde apart van elkaar gehoord.

Klager ontdekte in de blog ongeveer twintig passages waarin volgens de CWI ‘sprake is van letterlijke citaten uit andere documenten, zonder dat is aangegeven dat het een citaat betreft (aanhalingstekens ontbreken) en zonder dat de bron is vermeld’. Ook de mondelinge rede bevat volgens de CWI ‘geen enkele verwijzing naar de originele bronnen’.

Haas heeft erkend fouten te hebben gemaakt. In het CWI-verslag staat wel zijn verweer ‘dat hij meer een vakman uit de praktijk dan een wetenschapper’ is. Bovendien zou hij nooit hebben beweerd dat het om eigen werk ging. Verder zouden voetnoeten verloren zijn gegaan toen hij zijn rede in zijn blogs verwerkte. Haas zou, kortom, niet doelbewust plagiaat hebben gepleegd. Hij heeft wel excuses aangeboden ‘voor zijn onhandige optreden’. Ook heeft hij de gewraakte teksten van zijn blog verwijderd.

De CWI schrijft het ‘een belangrijk gegeven’ te vinden dat Haas ‘erkent onvoldoende wetenschappelijk (integer) te hebben gehandeld’. Zijn verweer dat hij niet doelbewust te werk is gegaan, legt de commissie echter naast zich neer. Dat is namelijk geen vereiste in de bewijsvoering van plagiaat.

De CWI heeft geoordeeld, en het Delftse college van bestuur heeft dat advies overgenomen, dat Haas drie maanden lang een rectificatie op zijn site moet hebben ‘met de strekking dat beklaagde toegeeft onjuist gehandeld te hebben en excuses aanbiedt’. Dat heeft Haas inmiddels gedaan. Een herpublicatie van de afscheidsrede, inclusief juiste voetnoten, is volgens de universiteit ‘niet wenselijk gelet op de kwaliteit van de rede’.

In april van dit jaar is Haas nog benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau vanwege zijn bijdragen op het gebied van duurzaamheid in de bouw. In 2013 werd hij genomineerd voor de Meester Kackadorisprijs van de Vereniging tegen de Kwakzalverij vanwege zijn ideeën over de schadelijke invloed van elektriciteit en wifi-signalen op de gezondheid.

Lees ook:

‘Ik heb onhandig gewerkt’

‘Plagiaat in redes alleen achteraf vast te stellen’