Wetenschap

Plagiaat

In een digitale databank kunnen studenten van de Hogeschool Utrecht hun intellectuele eigendommen laten registreren. De school wil op die manier het werk van studenten beschermen tegen plagiaat en diefstal.

Is dit de manier om de creaties van Delftse studenten te beschermen? “Nee, hiermee kun je geen uitvindingen beschermen”, reageert mr.ir. Arie Rijlaarsdam van de sectie recht en techniek (TBM) desgevraagd. “Daarbij gaat het erom wie als eerste octrooi aanvraagt.” Volgens Rijlaarsdam is de vinding niet nieuw, behalve dan dat het online werkt. “De digitale tijdstempel bewijst alleen wanneer jij je idee hebt bedacht. Dat kon altijd al door bijvoorbeeld voor een paar euro bij de belastingdienst een datumstempel te halen, of je vraagt een collega jouw idee te bekijken en het te dateren.”

De directeur van de Hogeschool Utrecht zegt in de Volkskrant studenten op deze manier ook te willen leren dat het belangrijk is om hun computerprogramma’s en productontwerpen vast te leggen. Volgens Rijlaarsdam zou daar op de TU inderdaad ook wat meer aandacht voor moeten komen.

Hij doceert ongeveer dertig studenten per jaar over hun rechten. Een paar jaar geleden gaf hij nog ongeveer vierhonderd studenten per jaar het voor IO’ers verplichte vak ‘recht voor industrieel ontwerpen’. Na de invoering van de bama-structuur is dat vak, om voor hem onbekende redenen, volledig verdwenen. Het is zelfs niet meer mogelijk om het als keuzevak te volgen. Studenten kunnen nu alleen nog een keuzevak volgen over octrooirecht.

Rijlaarsdam: “Het modellenrecht, dat een nieuw uiterlijk van gebruiksvoorwerpen beschermt, en het auteursrecht is voor IO’ers minstens zo belangrijk als het octrooirecht, maar studenten kunnen daar nu geen vak meer over volgen.”

Studenten zouden bijvoorbeeld moeten weten dat voor het octrooi- en modellenrecht iets helemaal nieuw moet zijn. Rijlaarsdam: “Studenten weten vaak niet dat zij een nieuw ontwerp dat ze tijdens hun afstudeerpresentatie laten zien, niet meer kunnen vastleggen voor het modellenrecht of er octrooi voor kunnen aanvragen. Afstudeerpresentaties zijn openbare gelegenheden en dus is het ontwerp al naar buiten gebracht en niet meer nieuw.”

Een ander wijdverspreid misverstand is dat de octrooien van studenten op naam van de TU zouden komen. Rijlaarsdam: “Wat studenten zelfstandig bedenken is van henzelf, alleen de octrooien van medewerkers komen op naam van de TU. Sturing van een afstudeerbegeleider, betekent dus niet dat de TU recht heeft op het octrooi.”

Studenten kloppen nog regelmatig aan bij Rijlaarsdam voor advies. “Ik raad ze dan aan in elk geval altijd en overal een copyright notice op te zetten met naam, datum en plaats.”

Prof.ir. Jan Jacobs, de opleidingsdirecteur van IO, zegt zijn masterstudenten tijdens college ook te leren om hun stukken te dateren. Jacobs: “Maar het grootste probleem is om bij de rechter je gelijk te krijgen als iemand inbreuk doet op je recht.” (IdB)