Wetenschap

Piepen, brommen, suizen. Het ongemak van tinnitus

Heb je het al gehoord? Het is tinnitusweek – een week met aandacht voor oorsuizen. De TU Delft is betrokken bij het onderzoek en denkt zelfs aan een genezend apparaatje.

De oorzaken van tinnitus zijn uiteenlopend, net als de symptomen. (Foto: Elyas Pasban | Unsplash)

Read in Engish

Eén op de drie volwassenen hoort wel eens secondenlang een duidelijke toon in een oor. Ook de zogeheten ‘disco-tinnitus’ is bekend: als je oren een tijdlang zijn blootgesteld aan veel lawaai, hoor je eenmaal in de stilte een ruis of fluittoon. Meestal gaat dat voorbij, maar te veel blootstelling aan harde geluiden kan ertoe leiden dat de ruis of fluittoon permanent wordt. Dan lijd je aan tinnitus waar deze week extra aandacht voor is tijdens de tinnitusweek 2023.

Een paar jaar geleden sloot de groep bio-elektronica (faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica) zich aan bij een internationaal onderzoek naar oorsuizen onder de naam Tinnitus House. Delta belde met de Delftse hoofdonderzoeker prof.dr.ir. Wouter Serdijn om te horen over de vorderingen.

Mensen met last van tinnitus kunnen op de website een enquête invullen. Wat heeft dat opgeleverd?

“Bijna 1800 mensen hebben de enquête ingevuld. We vragen hen wat de aard is van hun tinnitus, hoe lang ze het al hebben, of ze er misschien beroepsmatig last van hebben gekregen. Sommigen zijn muzikant, anderen hebben in het leger gezeten. Weer anderen hebben het na een akoestisch trauma in de vorm van knallend vuurwerk gekregen. We proberen op basis van deze profielen in kaart te brengen wat mensen zelf geprobeerd hebben en wat hen heeft geholpen. De Tinnitus House-website werkt vergelijkbaar met het aanbevelingssysteem van Spotify. Jij kiest een bepaald nummer, dan komt Spotify met aanbevelingen gebaseerd op gebruikersprofielen. De website geeft aanbevelingen van dingen die je zou kunnen proberen (om minder last te hebben van tinnitus, red).”

Kun je een voorbeeld geven?

“Bepaalde vitaminen bijvoorbeeld. De wetenschappelijke literatuur is daar niet eenduidig over, maar er wordt een relatie gelegd tussen tinnitus en de vatbaarheid voor immuunstoornissen. Bepaalde vitaminen hebben daar een positieve invloed op. De enquête suggereert dat mensen met een bepaalde vorm van tinnitus voordeel zouden kunnen hebben van vitamine D3. Anderen zijn gebaat bij het scheppen van bepaalde omstandigheden zoals yoga of douchen – waarbij je je oren afsluit.”

Wat zijn jullie te weten gekomen uit de enquête?

“Het heeft ons erop gewezen welke oplossingen voor een gebruiker zinvol kunnen zijn. Zo werken we momenteel aan een klein apparaatje dat de vagus-zenuw kan stimuleren met stroompulsjes door de huid heen.”

Moet ik dan denken aan een elektrische stimulatie die de tinnitus vermindert?

“Ja, dat klopt. We hebben daar één afstudeerder op gehad en gaan er een tweede op zetten. We verwachten binnen een paar maanden de doelmatigheid te testen in de kliniek BRAI3N in Gent. De remedie is een combinatie van elektrische stimulatie van een zenuw en akoestische stimulatie. Het blijkt, en daar zijn ook wetenschappelijke studies naar gedaan, dat als je multimodale stimulatie aanbiedt, dus elektrische en akoestische tegelijk, dat het lerende vermogen van de hersenen groter is. Wij willen de hersenen leren hoe ze zichzelf opnieuw moeten configureren. De hersenen hebben zich bij patiënten zo georganiseerd dat ze tinnitus opleveren, en we willen ze instrueren om zich op een andere manier te gaan organiseren. Niet de hersenen als geheel, alleen de gehoorschors. Vandaar de combinatie van geluidsstimulatie en elektrische stimulatie.”

Hoe ziet dat er in praktijk uit?

“Dat gaat nu nog met een koptelefoon en een plakker met elektroden. Daarmee kunnen we in Gent zonder probleem twintig patiënten testen. Op het moment dat je de apparatuur kunt verkleinen tot een ‘oortje’ dan zijn er fabrikanten van draagbare audio die er erg in geïnteresseerd zijn.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl