Percentage op tijd nagekeken tentamens stijgt

De inspanningen op de TU om te zorgen dat alle tentamens op tijd worden nagekeken beginnen resultaat af te werpen, zo blijkt uit recente metingen.

In de periode september 2003 tot en met mei 2004 (drie tentamenperiodes) bedroeg het aantal binnen de normtijd nagekeken tentamens 64 procent. In de tentamenperiode van juni 2004 steeg dat tot 91 procent.

De vergelijking gaat enigszins mank, omdat in juni minder tentamens nagekeken worden dan in de periode daarvoor. Maar volgens Trijntje Kraak van de eerder dit jaar ingestelde werkgroep logistieke kwaliteit is er wel degelijk sprake van een opmerkelijke sprong voorwaarts. “Op de faculteiten is veel aandacht besteed aan het sneller nakijken van tentamens en het sneller beschikbaar stellen van tentamencijfers door de onderwijsadministratie. Dat zie je nu terug in de resultaten.”

Volgens het onderwijs- en examenreglement van de TU Delft moet een student binnen twintig dagen na een tentamen op de hoogte zijn van zijn cijfer. Dat zijn vijftien werkdagen nakijktijd voor de docenten en nog eens vijf dagen voor de onderwijsadministratie. De faculteit Citg legt de lat nog iets hoger (binnen vijftien dagen na het maken van het tentamen moet een student op de hoogte zijn van het cijfer), maar dat wordt per 1 september gelijkgetrokken. “Kraak: Zonder die strengere eisen van Citg was het percentage in juni nog hoger uitgekomen dan 91 procent.” (JP)