Peiling: Hoe wil jij wonen?

Hoe wil jij wonen en met wie? Wat wil je daarvoor betalen? Doe mee aan ons onderzoek naar de woningnood in Delft en vul onze woonenquête in.

Help ons en vul de enquête in over woningnood in Delft. (Illustratie: Liam van Dijk)

Waar woon jij liever: een studio met eigen badkamer en keuken of een studentenhuis met huisgenoten? En hoeveel wil jij maximaal voor woonruimte betalen? Doe mee aan het grote Delta-onderzoek naar de woningnood in Delft en vul onze woonenquête in. Zo hopen we duidelijk te krijgen of de bestaande woningvoorraad en nieuwbouwplannen voor studentenhuisvesting in Delft en directe omgeving overeen komen met de woonbehoefte van studenten.

Klik hier om naar de enquête te gaan

Eerdere onderzoeken van de Gemeente Delft en Stip, Oras en WijWonen geven tegenstrijdige uitkomsten over de woningbehoefte van studenten. Uit het onderzoek van de gemeente Delft uit 2021 komt dat bijna 70 procent van de ruim vijfhonderd respondenten (jongeren tussen de 18 en 30 jaar) een flat of appartement met meerdere kamers verkiest boven een studentenhuis met gedeelde voorzieningen. De enquête van Stip, Oras en WijWonen toont juist dat meer dan de helft van de zevenhonderd ondervraagde studenten liever samenwoont met huisgenoten dan alleen.

Onafhankelijk onderzoek
De vraag is of deze onderzoeken voldoende representatief en onafhankelijk zijn. Stip, Oras en WijWonen zijn partijen die het belang van studenten voorop stellen. In het onderzoek van de gemeente Delft worden de wensen van studenten op één hoop geveegd met die van werkende jongeren en zelfs jonge gezinnen.

Als onafhankelijk journalistiek platform hopen wij nu inzichtelijk te krijgen wat de werkelijke woonbehoefte van studenten is, gedurende hun bachelor en hun master.

Deelname aan de enquête is anoniem en we behandelen alle antwoorden vertrouwelijk. We registreren geen persoonlijk identificeerbare informatie. We gebruiken de antwoorden alleen voor dit onderzoek en dat heeft geen commerciële doeleinden.

Door mee te doen aan deze enquête geef je ons toestemming om jouw gegevens voor dit onderzoek te gebruiken. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 5 minuten. De enquête is alleen beschikbaar voor TU-studenten.

• Deze productie is tot stand gekomen met financiële ondersteuning van het Mediafonds Delft.