Pasta broccoli

Masterstudent civiele techniek en amateurkok Job Hogewoning was in 2011 verliezend finalist van het kookprogramma MasterChef Holland.

Less is more: je hoort deze term vaak langskomen, en er zit wijsheid in. Het is makkelijk om met veel ingrediënten een mooie maaltijd te maken, uitdagender is het om te gaan voor iets met maar vijf of zes bestanddelen. Met je billen bloot voor de storm kun je je dan nergens verstoppen, geen sausje om het te verdoezelen, geen genade. Dit zijn in mijn optiek de beste gerechten. Zeker in je studententijd, wanneer het rantsoen wat mager wordt rond het einde van de stufi, is het een echte kunst om van weinig veel te maken.

Pasta broccoli
Nodig voor 2: Pasta 200gr; 1 blikje ansjovis; 1 citroen; 3 tenen knoflook; 1 chilipeper; broccoli 400gr; pijnboompitjes; zout; peper; mooie olijfolie; grote koekenpan; kookpan

Het recept is vrij simpel, maar de duivel zit in de details. Rooster de pijnboompitjes in de koekenpan en houd ze apart. Zet een pan met licht gezout water op voor de pasta. Maak de broccoli schoon en stoom of kook bijna gaar en houd apart. Snij de chilipeper, knoflook en ansjovis fijn in stukjes van ongeveer twee millimeter. Zet de koekenpan op middelhoog vuur, doe een beetje olijfolie in de pan en bak de knoflook, chili en ansjovis een beetje. Het moet niet verbranden maar een beetje sudderen. Doe tegelijkertijd de pasta in het water. Rasp de schil van de citroen (zorg dat die zeer fijn is!) en doe dit in de pan bij de rest. Doe de broccoli erbij en hussel het geheel. Als de pasta gaar is, doe je deze er ook bij. Serveer met de geroosterde pijnboompitjes.

Voor de wat meer ‘vlezetarische’ mensen onder ons, kan hier uiteraard een tartaartje of een kipfilet bij.