Partyspotters

Ohm Festival. Stijn Ceelen en Glenn Schonewille. Ooit studenten technische bestuurskunde en DSB-lid, nu al jaren aan het roer van een bloeiende party-organisatie, van onder andere house- en technofestival Ohm op 2 juli bij Lijm & Cultuur.

Wat: Ohm Festival

Waar: Lijm & Cultuur

Wanneer: Zaterdag 2 juli van 12.00 tot 23.00 uur

Prijs: €29,50

Partyprognos: 9

Na drie edities hebben ze geen stoere verhalen over hoe het Ohm Festival dit jaar nog spectaculairder wordt. Groter wordt het wel, met 3,5 duizend bezoekers tegen 2,5 duizend vorig jaar. “Maar dat is wel de taks”, aldus Ceelen, “doordat we het leukste deel van het festivalterrein gebruiken, aan het water van de Schie. Meer past gewoon niet.” Bovendien is het de charme van het festival. De evenementen van het duo, dat zich overigens presenteert onder de naam ZeeZout naar de strandfeesten die ze organiseerden tijdens hun studie, kenmerken zich namelijk door een intieme sfeer. Housefeestjes van vrienden, voor vrienden – dat idee. Al eten ze er sinds een paar jaar lekker van.

Hun festival ZeeZout vond zijn oorsprong in het Amsterdamse Diemerbos, maar staat als party inmiddels ook in steden als Rotterdam, Utrecht en Nijmegen. Op 9 juli staat in recreatiegebied Middelwaard bij Utrecht festival By The Creek gepland, eveneens uit hun handen. En dan hebben we het nog niet over Buiten Westen, dat vorige zomer in het Amsterdamse Westerpark stond, en de Hollandsch Glorie-feestjes, met ‘dance in je moerstaal’ op Koningsdag. Het kan verkeren, voor een technisch bestuurskundige.

Voor de drie podia van het Ohm Festival heeft het tweetal dit jaar house- en technonamen gestrikt als Ben Sims, Steffi, Interstallar Funk en Jeremy Underground. Uitverkocht is het festival nog niet, maar de early bird-kaartjes zijn gevlogen en van de groepstickets – ‘vier kaartjes voor een prikkie’ – is driekwart verkocht. En al bestaat het publiek nog altijd voor een groot deel uit studenten, dit jaar ontdekken meer partygangers uit de regio het festival, ziet Ceelen, én daarbuiten. Er pendelt zelfs een festivalbus tussen Utrecht en de feestlocatie in Delft. “We vallen precies in de eerste week van de zomer-vakantie”, aldus de organisator. “Dat helpt.”

Tel daarbij op dat het festival overdag plaatsvindt én er een uitgebreid aanbod is van vers en gezond voedsel, en je hebt alle ingrediënten voor een topfestival. Ceelen zal nog grinnikend terugdenken aan zijn woorden in 2014: “Ik kijk er wel naar uit om afgestudeerd te zijn, straks hebben we zeeën van tijd.”