Wetenschap

Pannen voor mannen

Huishoudelijke producten moeten een mannelijk aanzien krijgen. Het ministerie van Emancipatie en Familiezaken denkt dat mannen hierdoor actiever in het huishouden worden.

/strong>

Alles wordt uit de kast gehaald om de traditionele man-vrouwrolpatronen te doorbreken. De tv- en radiospots van de campagne ‘Mannen in de hoofdrol’ wordt binnenkort waarschijnlijk aangevuld met de ontwerpwedstrijd ‘Pannen voor mannen’. Hierin wordt ontwerpers gevraagd huishoudelijke attributen een mannelijk aanzien mee te geven. Belangrijk voor de emancipatie, want mannen zouden eerder grijpen naar apparaten met veel knopjes en displays. Ook zouden mannen liever een wandeling maken met een buggy met de uitstraling van een terreinwagen, dan met een buggy met roze bekleding en Mickey Mouse-print.

,,Ik denk niet dat zo’n ontwerpwedstrijd veel zin heeft”, reageert dr. Kaj Morel van de sectie Marketing van Industrieel Ontwerpen. ,,De beweegredenen voor mannen om stofzuiger en strijkijzer te vermijden hebben weinig met design te maken. Als een stofzuiger er stoerder uitziet, zal stofzuigen niet opeens populair worden onder mannen. Uit consumentenonderzoek blijkt bovendien dat er tussen mannen en vrouwen vaak niet zo heel veel verschil is in productwaardering.”

Ger Bruens van de afdeling design is echter wel enthousiast over de Pannen voor Mannen-ontwerpwedstrijd. ,,Door veranderingen in design kun je juist heel goed rolpatronen doorbreken.” Bruens gaf zijn IO-studenten dan ook een keer de opdracht een föhn voor mannen te ontwerpen. Eerst moesten de studenten op zoek gaan naar een extreem mannelijk ontwerp. Het resultaat: föhns met ruige Ferrari Testarossa-ribbels. De eindontwerpen stonden wat minder strak van de testosteron, maar de verschillen tussen een aantrekkelijk productuiterlijk voor mannen en vrouwen blijven volgens Bruens wel ‘redelijk platvloers’. Bruens: ,,Vrouwen houden van ronde vormen, mannen van rechthoekige vormen. Vrouwen kiezen voor zachte pastelkleuren, mannen vallen voor knalrode en knalblauwe producten.” Door aanpassing van vormgeving kunnen mannen dus wel degelijk iets warmer gemaakt worden voor producten die zij normaal links laten liggen, denkt Bruens.

Helpen extra knoppen en displays hier ook nog een handje bij? ,,Ik ken geen onderzoek waar dit uit blijkt”, reageert Dr. David Keyson van de sectie Human Information Communication Design. ,,Er zijn wel gebieden aan te wijzen waarbij vrouwen significant anders met informatie omgaan dan mannen, bijvoorbeeld bij het navigeren, maar vrouwen hebben niet meer knoppenvrees dan mannen.”

Om mannen naar het aanrecht te lokken moet het keukengerei dus vooral in vorm en kleur aan de man zijn aangepast. Prof.dr. Walle Oppedijk van Veen van de sectie Marketing is niet overtuigd. ,,Zou een man nu echt eerder gaan koken met een keukenpannetje met militarylook? Rolpatronen zijn diep geworteld in de cultuur, dat verander je niet zomaar even met een nieuw productuiterlijk.” (TM)