Wetenschap

Palestijnse studenten doen kennis op voor Gaza-haven

,,Voor ons was het een unieke kans theorie in praktijk te brengen”, vertelt Hamideh. ,,In de West-Bank bestaat de studie alleen uit theorie, stages hebben we niet.” Terugkijkend zijn de twee Palestijnen tevreden en dankbaar voor hun – door de Europese Gemeenschap gesubsidieerde – stageperiode in Nederland. ,,We hebben veel geleerd op het gebied van havenbouw maar ook van de Nederlandse levensstijl en de academische sfeer in Delft”, aldus Hamideh.

Israel sloot de Birzeit Universiteit van 1988 tot 1992, omdat de regering deze als broedplaats voor de Intifadah beschouwde. Onder die omstandigheden was het moeilijk studeren, vertelt Hamideh. ,,We studeerden illegaal thuis en soms ook in huizen die de universiteit had gehuurd.” Delft vindt hij een welhaast idealistische studieplek: ,,Hier heeft zelfs het informele leven een academische sfeer.”

De bouw van een haven in Gaza acht Hamideh van cruciaal belang. ,,Gaza heeft een project nodig om de economie weer op gang te brengen. Een haven zal voor werkgelegenheid zorgen”, legt hij uit. Hij ziet hiermee ook een positieve toekomst voor het vredesproces: ,,Met economische bloei zal er sneller vrede zijn. Iedereen wil vrede. De TU Delft heeft zo deel aan het vredesplan”, zegt hij prijzend. Over het feit dat Israel drie havens een paar kilometer van Gaza vandaan heeft, maakt hij zich niet druk. ,,De Israëlische havens zitten al bijna aan hun maximumcapaciteit. Bovendien zullen andere omringende landen een haven in Gaza aantrekkelijk vinden.”

Hamideh ziet Saoedi-Arabië, Jordanië en Irak als mogelijke investeerders en toekomstige gebruikers van de haven. ,,Deze landen zullen zeker interesse hebben in de toegang tot de Middellandse Zee. De Arabische wereld is nu afhankelijk van Israel.”

Behalve al deze economische aspecten vindt de Palestijn een haven ook belangrijk voor de identiteit van Gaza. ,,Voor ons is een haven het symbool van onafhankelijkheid.” Hamideh verwacht dat tussen 1996 en 1998 begonnen wordt aan de bouw van de haven, ,,liefst door Nederland.” (E.S.)

Erik Sawyer

Hamideh: ‘Gaza-haven van cruciaal belang’ (Klik op de foto voor een grotere versie.)

Ashad Hamideh en Anas Abu Sa’ad van de Birzeit Universiteit op de door Israel bezette westelijke Jordaanoever, liepen de afgelopen maanden via de TU Delft stage bij het ingenieursbureau Grabowsky en Poort. Het was de eerste keer dat Palestijnse studenten de gelegenheid kregen bij een Nederlands bedrijf stage te lopen. Tijdens deze stage hielden de studenten civiele techniek zich bezig met het onderzoek en globale ontwerp voor een haven in de Gazastrook. Afgelopen maandag vertrokken Hamideh en Abu Sa’ad weer naar de West-Bank.

Erik Sawyer