Opinie

Paard van Troje

Het hbo heeft meer voordelen van vestiging op de TU-campus dan de TU zelf. Niet doen dus, vindt de studentenraadspartij AAG.Er zijn plannen om het hoger beroepsonderwijs (hbo) uit Rijswijk op de campus van de TU Delft te vestigen.

De TU staat daar redelijk welwillend tegenover en heeft enige tijd geleden een overeenkomst getekend waarin zij zich uitspreekt voor een hechtere samenwerking. Voor de TU zijn er ook voordelen, al zijn ze een stuk minder groot dan voor het hbo. De overstap naar het hbo voor studenten die de studie in Delft niet aankunnen is makkelijker als deze gewoon in een gebouw in de TU-wijk gevestigd is. Er zou wat bespaard kunnen worden bij het delen van bijvoorbeeld de bibliotheek en de kantines.

Maar voor de TU kleven er ook gevaren aan een nauwe samenwerking. In het buitenland mogen hbo’s zich nu al university noemen en ook in Nederland gaat het die kant op. Door de inwerkingtreding van het nieuwe accreditatiesysteem wordt het hbo een concurrent. Een hbo met een masteropleiding en een onderzoeksschool komen er aan. Vanaf 2002 kan een hbo ook wetenschappelijke bacheloropleidingen aanbieden. De ‘TU Delft’ en de ‘University of Delft’, zoals het hbo zichzelf zou kunnen noemen, zouden heel goed met elkaar verward kunnen worden.

Dan zijn er nog zaken als de kamernood in Delft die zal toenemen door de komst van hbo-studenten. Het karakter van hbo’ers en TU’ers verschilt ook. Dat kan invloed hebben op de sfeer op de TU.

Hoeveel besparingen de facilitaire samenwerking de TU daadwerkelijk gaat opleveren is nog maar de vraag. De TU is al zo groot dat schaalvoordelen niet zoveel meer opleveren. Wat overblijft is de makkelijke overstap, maar is Rijswijk werkelijk zo ver weg? Het hbo gaat er op vooruit, maar de TU heeft nauwelijks voordelen en zou wel eens het paard van Troje binnen z’n muren kunnen halen. Niet doen dus.

Victor Joosten

Studentenraadslid

Namens AAG

Er zijn plannen om het hoger beroepsonderwijs (hbo) uit Rijswijk op de campus van de TU Delft te vestigen. Binnenkort neemt het college van bestuur hierover een besluit. De voordelen voor het hbo zijn duidelijk. Ze kunnen zich optrekken aan de grote broer in Delft, met haar goede naam en goede faciliteiten zoals de bibliotheek en laboratoria. Het hbo wil dan ook dolgraag hierheen komen en roept dan ook regelmatig dat ze er bijna aankomen.

Victor Joosten

Studentenraadslid