Owee volgend jaar een week later

Het college van bestuur wil de Owee volgend jaar een week later laten plaatsvinden dan dit jaar. De Owee werd dit jaar een week vervroegd op verzoek van de studentenverenigingen. Die hoopten meer ruimte te krijgen voor hun kennismakingstijd.

Het college wil de Owee nu laten plaats vinden in de week van 16 tot 20 augustus 1999. De opening van het academisch jaar vindt dan plaats op 6 september, zodat er twee weken overblijven tussen Owee en colleges.

Door de week verlating schuift het hele academisch jaar een week op: de zomervakantie begint pas in juli. Door het propvolle onderwijsprogramma was dit de enige mogelijkheid, naast het inkorten van de Kerstvakantie – maar daar is niemand voorstander van. ,,Het jaar wordt veel te lang”, klaagde rector Wakker gisteren tegen de studentenraad. ,,September kruipt naar voren en juni wordt uitgerekt.” Ambtenaren van de TU hebben daardoor te weinig tijd om de zaakjes op orde te krijgen tussen twee collegejaren in. ,,Het college gaat daarom serieus bestuderen hoe de onderwijsdruk verminderd kan worden.”

Er moeten minder contacturen komen, stelt Wakker, en vooral minder tentamens van ‘kleine’ vakken. De studentenraad vindt ook dat het overvolle curriculum opgeschoond moet worden.

De Owee werd dit jaar een week vervroegd op verzoek van de studentenverenigingen. Die hoopten meer ruimte te krijgen voor hun kennismakingstijd. In augustus bleek echter dat de opkomst tijdens de Owee tegenviel, met als gevolg dat de verenigingen minder leden wierven. Ook elders waren gemengde reacties te bespeuren op een Owee die midden in de zomervakantie viel.