OWee niet aangepast

Nu de begrafenis van prins Friso in besloten kring plaatsvindt in Lage Vuursche, zijn er geen aanpassingen in het Delftse OWee-programma.

Bij de ontvangst van de aankomende TU-studenten in de aula, aanstaande donderdag en vrijdag, zal de universiteit wel even stilstaan bij het overlijden van haar alumnus. Prins Friso wordt vrijdag begraven.

Het thema van de OWee is deze keer: Delft No Limits, waarmee het bestuur de nieuwelingen wil stimuleren niet alleen maar te gaan studeren. Het openingsfeest aanstaande zondag is voor het eerst op de Markt in plaats van op de Beestenmarkt, om meer mensen te kunnen ontvangen. Bijkomend voordeel is dat studenten het podium van het Jazzfestival kunnen gebruiken. Het OWee-bestuur verwacht zo’n 2600 studenten. Zij kunnen zich tot zondag inschrijven.

Na het eerstejaarsweekend verwelkomen loco-burgemeester Pieter Guldemond, het OWee-bestuur en de studentenverenigingen de nieuwe studenten in de aula. ’s Middags presenteren de verenigingen zich met stands, gadgets en ludieke activiteiten op de informatiemarkt.

Dinsdag 20 augustus staat in het teken van bezoekjes aan de verenigingen en het presidentenforum. Een dag later gaan Tweede Kamerleden om elf uur met elkaar in debat op het OWee-terrein, de plek waar voorheen Bouwkunde was. Daarna is het tijd voor sport en cultuur en volgt om 15:30 uur het hoogtepunt: de cantus.

De cantus is enigszins aangepast: één van de ’10 geboden der cantus’ luidt: gij zult niet met bier gooien. Om te voorkomen dat tappers met bier op tafels gaan lopen, zijn er dit jaar bredere gangpaden gemaakt.

Het college van bestuur heeft het OWee-bestuur laten weten dat overmatig drankgebruik en het gooien met bier niet past bij de OWee. “Al enige jaren is er bij een aantal mensen, waaronder het college, ergernis over het gooien met bier tijdens de cantus, omdat dat door veel mensen wordt geassocieerd met excessief bier drinken”, zegt collegelid Anka Mulder.

De OWee is een introductie op het studeren in Delft, benadrukt Mulder. “Een biertje is niet erg, maar er zijn grenzen en het is belangrijk dat alle nieuwe studenten zich thuis voelen, ook zij die niet drinken. Overigens zal het OWee-bestuur van volgend jaar hier sowieso veel strenger op moeten letten. Dan geldt immers een wettelijke leeftijdsgrens van 18 jaar en een deel van onze eerstejaars studenten is nog geen 18.”

Op donderdagochtend 22 augustus zal tijdens de brakke brunch blijken hoe de nieuwe studenten het er dit jaar van af hebben gebracht.