Owee moet een week eerder

De TU wil de ontvangstweek (Owee) voor eerstejaars studenten een week naar voren schuiven, naar 10 augustus. Dit om de kennismakingstijd (kmt) bij studentenverenigingen niet meer te laten overlappen met de eerste collegeweek.

Als studentenverenigingen hun kmt van twee weken willen inkorten tot een week, wil collegelid Paul Rullmann daar ook wel over praten. Hij wacht nog op een reactie van studentenverenigingen.

Door de overlap van de kmt met de eerste collegeweek zitten studenten volgens het college ‘deels slapend en niet fit’ in de collegezalen. Studentenraadsfractie Oras zegt daar meer over te willen weten. “Als het incidenteel is, denk ik: ja, dat gebeurt het hele jaar door wel eens als je een feestje hebt gehad en een langdradig college hebt”, zegt Joost Willems van Oras.

Het is volgens collegelid Rullmann wel degelijk een serieus probleem dat grote verenigingen studenten in de eerste collegeweek ‘behoorlijk afmatten’. “Slapende studenten zijn meer dan een incident, ik heb er mooie foto’s van.”

De studentenraadsfracties Oras en Het Principe vinden het vervroegen van de Owee zeker geen optie. “Daar raak je alle studenten mee”, zegt fractievoorzitter Jeroen van Eldert van Het Principe. “Er zullen minder eerstejaars meedoen aan de Owee. Ook zullen minder ouderejaars bereid zijn om dan al terug te komen naar Delft. De colleges beginnen immers pas twee weken later.”

Oras meldt bovendien dat de Owee dan zal samenvallen met evenementen als de Sneekweek en Lowlands. Van Eldert van Het Principe vindt het ‘geen probleem’ als de kmt wordt ingekort, al hoeft de soep niet zo heet gegeten te worden. “Het probleem zit maar bij twee verenigingen, Virgiel en het corps. Zij zijn de enige die vermoeiende nachtprogramma’s hebben. Als ze dat aanpassen, is het ook goed.”

Drie jaar geleden vroeg het college grote verenigingen de tweede week van de kmt educatiever te maken met aandacht voor studievaardigheden. “Ik waardeer de inspanningen daartoe, maar moet concluderen dat het niet werkt”, aldus Rullmann.