OWee-mentor worden? Dit moet je wel weten

Het OWee-bestuur is op zoek naar mentoren. Iedereen kan zich opgeven, maar regels zijn er wel: niet alleen maar hangen op je eigen sociëteit.

Wat is er leuker dan je eigen Ontvangstweek (OWee)? Mentor zijn van je eigen groepje nuldejaars natuurlijk. Vooral onder tweedejaars studenten is het mentorschap ieder jaar populair. Het OWee-bestuur is begonnen met de werving van zeshonderd mentoren voor de OWee 2017, die begint op 20 augustus.

Wil je je opgeven, en dat deden inmiddels al dik tweehonderd studenten, dan is het wel goed om te weten dat het bestuur de regels dit jaar heeft aangescherpt. Volgens secretaris Guus Wiersma moeten studenten zich ervan bewust zijn dat de OWee draait om de nullen en niet om de mentorkoppels die de groepjes leiden. “Een mentor moet luisteren naar wat de nullen willen en niet alleen maar gaan hangen op zijn of haar eigen vereniging.”

Voorrang voor gemiste koppels
Voorgaande besturen zagen OWee-groepjes om die reden te vaak uiteenvallen, vertelt Wiersma. “Het is prima als nullen bij een ander groepje willen omdat ze bijvoorbeeld bij een vereniging gaan. Maar het is niet oké als een hele groep uit elkaar valt omdat de mentoren vooral met zichzelf bezig zijn.”

Om dat tegen te gaan, geeft het bestuur voorrang aan gemixte duo’s: beide mentoren lid van een andere vereniging. Verder verwacht het bestuur dat mentoren kennis hebben van het OWee-programma en over de meeste verenigingen in Delft iets kunnen vertellen.

Om ze daarbij te helpen, zijn er zoals ieder jaar in de week voorafgaand aan de OWee mentorendagen. Daar selecteert het bestuur koppels die voldoen aan de nieuwe eisen. Die duo’s krijgt tijdens de eerstejaarsweekenden ieder tien studenten toegewezen van hun eigen studie.

Mentoren kunnen zich hier aanmelden.