Owee levert veel roeiers op

Roeien is populair onder de nieuwe eerstejaarsstudenten. Zowel Proteus Eretes als Laga heeft veel meer aanmeldingen dan afgelopen jaren.

Laga kan het aantal nieuwe leden zelfs maar net aan. Vóór de kennismakingstijd (KMT) van het Delftsch Studenten Corps, waar Laga een ondervereniging van is, waren het er al 98. Tegen zeventig vorig jaar.

Na de KMT had Laga 120 inschrijvingen en er komen er waarschijnlijk nog een paar bij, denkt bestuurslid Michiel van Andel. Laga heeft op dit moment net genoeg coaches om alle nieuwe roeiers te trainen. Van Andel verwacht dat het aantal coaches in de loop van het jaar wordt uitgebreid.

Proteus Eretes is met 140 nieuwe leden nog harder gegroeid. Het afgelopen jaar was de vereniging ontevreden met zeventig aanmeldingen. Ook de jaren daarvoor zat Proteus in een dip. Die lijkt nu definitief voorbij, de vereniging zit weer op het niveau van vijf jaar geleden. Volgens Thomas Vijverberg van het Proteus-bestuur komt dit doordat de vereniging dit jaar veel tijd en moeite heeft gestoken in de Owee.

Ook voetbalvereniging Ariston80 is tevreden met de belangstelling van eerstejaars. 43 Geïnteresseerden meldden zich. Zij mogen meetrainen en komen kijken bij de seizoensopening, om zo de vereniging te leren kennen.

Zaalvoetbal blijkt ook populair onder eerstejaars, maar dan alleen onder de mannen. Vereniging Tutor zegt een ‘vrij lange’ lijst met geïnteresseerden te hebben overgehouden aan de Owee. Daar staat echter geen enkele vrouw op. Voorgaande jaren had Tutor volgens voorzitter Renske van Slooten wel altijd de belangstelling van dames, dit jaar helemaal niet. “Wat dit betreft zijn we dan ook teleurgesteld.”

25 Eerstejaars hebben interesse getoond voor korfbalvereniging Paal Centraal, vertelt voorzitter Arnoud de Boer. “Met een huidig ledenbestand van zo’n 35 tot veertig leden is dat een zeer bevredigend aantal.” De Boer verwacht niet dat iedereen competitie zal gaan spelen.

Schaatsvereniging ELS is niet tevreden met de elf geïnteresseerden die tijdens de Owee hun naam op de lijst hebben en de twee nieuwe leden die momenteel zijn geregistreerd. Toch verbaast het secretaris Benjamin Sanderse niet. Het schaatsseizoen begint immers pas in oktober. “In de loop van het seizoen melden de meeste leden zich aan, en niet als de zon nog volop schijnt en de schaatsen nog in de kast roesten.”