OWEE 2016

Een invasie van 2900 aankomende studenten overspoelde traditiegetrouw Delft voor de introductieweek. Sta jij ook op de foto?
Zondag kwamen de eerstejaars massaal aan in Delft , de meesten na een zwaar eerstejaarsweekend van hun studievereniging.

Na een barbecue op de campus liepen of fietsten ze achter de parade van studentenverenigingen aan de stad in voor het openingsfeest . DJ PJ, Capital S en Lange Frans brachten de sfeer er op de Markt goed in, soms tot wanhoop van bewoners van Delft wier kinderen de volgende dag weer naar school moesten.

Gelukkig hield het Owee-bestuur zich aan de afspraken met de gemeente en was het feest stipt om middernacht ten einde. De muziek ging uit, felle lampen aan, waardoor zelfs achttienjarigen er na een weekend feesten wat minder aantrekkelijk uitzien. Tien minuten later was de Markt helemaal leeg.

Een beetje slapen was sowieso verstandig, want de volgende morgen werden de ‘nullen’ geacht hun studieverenigingsliederen van zich af te brullen . ‘3 keer 3 is negen. Dat zelfs weet een Bouwko niet’, ‘Ga staan als je civieler bent’, ‘Leve de vliegmachien’ en vele andere nauwelijks verstaanbare teksten schalden de hele ochtend door de aula. Op de informatiemarkt die middag werden de aankomende studenten vervolgens belaagd door allerhande verenigingen en partijen in de strijd om hun aandacht. Gelukkig was er op het Bastiaansplein ruimte om even bij te komen .

Het dagprogramma op dinsdag bood de nullen nog meer rust, na een ongetwijfeld slopend gezellige maandagavond bij de verenigingen. In theater De Veste konden ze luisteren naar wijze studentenlevenslessen van programmamaker Chris Zegers . “Bij welke studievereniging je ook komt, je vindt er altijd wel een leuke gast of toffe meid”, zei hij. En: “Hiërarchie komt vaak voort uit onzekerheid. Waardeoordelen komen voort uit projectie. Hard brallen zegt vaak iets over die persoon zelf.”

Later die middag bleek dat de presidenten van studentenverenigingen als het Delftsch Studenten Corps en Virgiel misschien wel brallen, maar niet dansen op commando . Tijdens het presidentenforum bleven zij zitten terwijl de andere voorzitters samen met de nullen een voorzichtig dansje deden om wakker te blijven.
Die avond lieten andere corpsleden vermomd als de Backstreet Boys zien dat corpsballen wel degelijk losse heupen hebben. Ook bij Virgiel stonden die avond muziek en dus dans centraal , terwijl de nullen bij de Delftsche Studenten Bond in de kroonluchter klommen en jazzvereniging Groover jamde op een boot aan de Oude Delft.

Helaas ging het die avond bij jongerenvereniging Outsite van de Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH) mis. Na de homo-bingo vond een groepje jonge mannen het nodig de aanwezige bezoekers uit te schelden en te bespugen. Drie van hen werden aangehouden. Zij kregen een boete voor overlast. Het incident laat volgens DWH-voorzitter Bram van Meurs zien hoe belangrijk deelname aan de Owee is voor Outsite. “Veel mensen denken: in Nederland ben je veilig en kun je veilig over straat. Het mag duidelijk zijn dat we er nog lang niet zijn. We willen laten zien dat je bij ons jezelf kunt zijn.”

De volgende dag was het weer feest, ditmaal op de parkeerplaats naast de TU Library. Terwijl de nullen naast bier ook water dronken in de zinderende hitte, en de gratis zonnebrand gretig aftrek vond, speelde coverband Lijn 7 een breed repertoire op de cantus sing along . Na het ‘Wilhelmus’, kwam van alles voorbij: van ‘Hallo Wereld van
Kinderen voor Kinderen’ tot ‘YMCA’, ‘Sexy als ik dans’ en ‘Hey Jude’. De eerstejaars vonden het allemaal best, als ze maar mee konden schreeuwen.
Voor Owee-bestuurder Ellis Bots was de cantus het mooiste moment van een geslaagde week. “Zondag kenden al die mensen elkaar nog niet, waren ze vreemden in deze stad. En nu stonden ze daar samen te zingen.”