Owee 2014: groter en Delftser

Nog een paar dagen en dan barst de Owee weer los. Dit keer met nieuwe evenementen voor alle Delftenaren en met de meeste studenten ooit: 2600.

‘In je element’ is het thema van de 41 ste editie van de ontvangstweek. In de week van zondag 17 augustus tot en met donderdag 21 augustus leren de nieuwkomers alle elementen van Delft en zijn studentenleven kennen. “En aan het eind moet je je hier lekker in je element voelen”, zegt Owee-voorzitter Steven Leest.

Waar het programma van de voorgaande ontvangstweken vrijwel telkens ongeveer hetzelfde was, wilde Van Leest met zijn Owee-bestuur dit keer elke dag een grote, nieuwe activiteit. Zo is er op zondag 17 augustus tussen 18.00 en 19.00 uur aan de Oude Delft en de Hippolytusbuurt een Canal Dinner voor studenten en een botenparade van verenigingen. “Zo betrek je de stad Delft er goed bij”, zegt Leest.

Nieuw op de maandag is een grachtenconcert bij de Oranje Plantage, van 11.00 uur tot 14.00 uur. Met een gevulde maaltijdkrat op picknickkleden kunnen studenten langs het Rijn-Schiekanaal genieten van muziek die aan de overkant van het water wordt gespeeld. Daarna leggen de presidenten van de studentenverenigingen in de Nieuwe Kerk uit wat de verschillen zijn tussen hun verenigingen.

Om techniek meer bij de Owee te betrekken, is er op dinsdag tussen 13.00 uur en 17.00 uur aan de Zuidkolk een oerHollandse Fiets ‘m d’r in baan onder het motto: Te land, Ter zee en in de Owee. Studenten hebben in hun eerstejaarsweekend voorafgaand aan de Owee een voertuig gemaakt en strijden met een paar Delftenaren om de snelste tijd.

Op woensdag is er naast Sport en Cultuur op het Owee-terrein (het Berlageveld) een Inspiration Event, waar bedrijven zich presenteren met coole workshops en projecten. Studenten kunnen hier kleine proefjes uitvoeren en daarna op naar de cantus.

De Owee-brunch is op donderdag dichter bij het station: bij het Grotius College. “We wilden het zo laagdrempelig mogelijk houden als studenten er doorheen zitten”, zegt Leest. “Ze hoeven niet meer naar het andere eind van de campus te fietsen. Op het Berlageveld was de opkomst niet hoog genoeg.”

Omdat er voorgaande edities vaak veel voedsel overbleef, is nu gezorgd voor kleinere verpakkingen. Alles wat niet aangebroken is, gaat naar de Voedselbank. Verder is er een strikt alcoholbeleid opgesteld. Alle nieuwe studenten krijgen een polsbandje: studenten onder de achttien een rode, zodat direct te zien is dat zij geen alcohol mogen. Achttienplussers krijgen een groene en dus wel alcohol.

“Wordt iemand met een rood polsbandje betrapt met alcohol dan wordt zijn bandje afgeknipt en mag hij niet meer deelnemen aan andere activiteiten van de Owee”, zegt Leest. “Studentenverenigingen hebben er baat bij om zich hieraan te houden, anders spelen zij met hun tapvergunning”, waarschuwt hij.