Geschrokken roeiers, één ernstige botbreuk en meevallende bootschade. Dat waren de gevolgen van een aanvaring tussen twee achten van Laga en Proteus. Hoe kon dat gebeuren?
Meerdere roeiers werden voor controle naar het ziekenhuis gebracht door de snel aanwezige ambulances. (Foto: FlashphotoNL/District8)

Geschrokken roeiers, een ernstige botbreuk en lichte bootschade. Dat waren de gevolgen van een aanvaring tussen twee achten van Laga en Proteus. Hoe kon dat gebeuren?

Read in English

De botsing gebeurde vrijdagochtend 2 april rond half twaalf op de Delftse Schie, ter hoogte van een bocht nabij begraafplaats Hofwijk. “Bij normale trainingen ligt de bootsnelheid tussen de 12 à 15 kilometer per uur”, vertelt Job van Vliet. “Ze waren best hard aan het trainen.”

De president van D.S.R.V. Laga vermoedt dat roeiers elkaar hebben geraakt met hun roeiriemen. “Hoe het precies is gebeurd is nog onduidelijk, waarschijnlijk hebben ze elkaar niet goed gezien.” “Het is een onoverzichtelijk punt”, weet voorzitter Jill Oudshoorn van D.S.R. Proteus. “De coaches langs de kant hebben nog gewaarschuwd, maar blijkbaar te laat.”

‘Meefietsende coaches kunnen de stuur waarschuwen’

Een aantal roeiers werd voor controle naar het ziekenhuis gebracht door de snel aanwezige ambulances. Van Vliet: “Het lijkt mee te vallen, ze konden snel naar huis. Er zijn geen hersenschuddingen geconstateerd, al weet je nooit zeker of die later nog opspelen.”

Van Proteus liep één roeier een ernstige botbreuk op. “Die kon nog niet behandeld worden en is naar huis gestuurd”, vertelt Oudshoorn. “Naar omstandigheden gaat het hem goed.”

De bootschade beperkte zich tot een paar beschadigde riemen en een verbogen drukstang. “Een meevaller”, zegt Van Vliet, “een nieuwe acht kost al gauw zo’n 40 duizend euro.”

‘Niet naar elkaar wijzen’

Het ongeval toont volgens hem het belang aan voor stuurmannen en -vrouwen om de omgeving goed te kennen. “Het laat ook zien hoe belangrijk het is dat er altijd mensen langs de kant meefietsen. Een ‘stuurtje’ zit helemaal achterin de boot en kijkt tegen de roeiers aan. Dan zie je relatief weinig. Meefietsende coaches kunnen de stuur waarschuwen voor obstakels of tegemoetkomende boten.”

Beide verenigingen zijn met elkaar in overleg hoe dit soort ongelukken in de toekomst te voorkomen. “De onderlinge verstandhouding is uitstekend”, zegt Oudshoorn. “Het is belangrijk om het samen op te lossen en niet naar elkaar te wijzen.”

Haar vereniging probeert ook intern de oorzaak te achterhalen van de aanvaring. “Dan kunnen we dat meegeven aan alle ‘sturen’ en meefietsende coaches. Zo kunnen we de veiligheid verhogen.”