Overheid bezuinigt op studenten van buiten de EU

Het kabinet wil de bekostiging van niet-EU-studenten volgend collegejaar staken. Officieel wordt er tot Prinsjesdag niets bekendgemaakt over de nieuwe plannen, maar de reacties zijn nu al vernietigend.

Staatssecretaris Rutte moet 150 miljoen euro van zijn budget inleveren, en in het Hoger onderwijs- en onderzoekplan (Hoop) had Ruttes voorganger Nijs al aangekondigd dat de bekostiging van de zes- tot achtduizend niet-EU-studenten in Nederland werd heroverwogen. De precieze plannen voor niet-EU-studenten worden pas rond Prinsjesdag naar de Kamer gestuurd. Maar menigeen slaat de schrik nu al om het hart.

Instellingen mogen voor niet-EU-studenten momenteel zelf het collegegeld vaststellen, wat tot forse verhogingen heeft geleid. Als de bekostiging die ze ontvangen verdwijnt, zullen deze bedragen nog verder stijgen. Daarmee wordt studeren in Nederland voor veel buitenlandse studenten onbetaalbaar, met het nadeel dat onze kenniseconomie heel wat talentvolle studenten versmaadt.

Een woordvoerder van het departement laat weten dat er daarom wordt nagedacht over een nieuw beursstelsel, waarmee de ‘beste’ en meest gemotiveerde buitenlandse studenten naar Nederland worden gehaald. Dat zou bovendien moeten leiden tot meer structurele relaties met buitenlandse universiteiten. Er zou vijf miljoen euro voor worden uitgetrokken.

Het spreekt voor zich dat de maatregel vooral instellingen treft die zich sterk internationaal profileren. Van de universiteiten maken de TU Delft en Wageningen zich grote zorgen. Er studeren nu ongeveer vijfhonderd studenten in Delft van buiten de EU.

De universiteitenvereniging Vsnu vindt de bezuinigingen weinig consequent. “Het verbaast ons dat er weer alleen op het hoger onderwijs wordt bezuinigd. Dat is in tegenspraak met alle voornemens voor de kenniseconomie, het leven-lang-leren en de internationalisering”, zegt een woordvoerder.

Studenten van buiten de Europese Unie betalen het meeste collegegeld bij de Universiteit Leiden (circa 10 duizend euro), de universiteiten in Amsterdam (UvA: 1500-10 duizend euro, VU: 3000-12.500 euro) en de Erasmus Universiteit Rotterdam (5000-10 duizend euro).

In Delft is dit bedrag vanaf dit studiejaar ruim achtduizend euro. Rector magnificus Fokkema heeft al de vrees uitgesproken dat dat sterk omhoog zal moeten, en dat de instroom hierdoor dramatisch zal inzakken.

De TU Eindhoven en de Universiteit Twente brengen hun niet-EU-studenten nu nog de gebruikelijke 1476 euro in rekening. Beide instellingen zullen deze bedragen met ingang van volgend studiejaar (2005) verhogen naar het Delftse niveau.

Met het hogere collegegeld willen de TU’s de hoge wervingskosten van buitenlandse studenten compenseren, maar ook op gelijk niveau komen met universiteiten in het buitenland.