Overdag parkeren op campus gaat omwonenden en bezoekers geld kosten

Vanaf april gaan bepaalde groepen betalen voor parkeren op de campus tussen 08.00 en 18.00 uur. Parkeren op openbare plekken op de campus gaat al eerder geld kosten.

De parkeergarage bij P-Sports is één van de zes parkeerlocaties. (Foto: Justyna Botor)

De TU Delft is sinds 2020 bezig om parkeren op de campus te reguleren. Dat bezoekers en omwonenden gaan betalen voor parkeren werd eind 2021 al bekend. Nu is duidelijk dat het betaald parkeren alleen geldt tijdens kantooruren, van 08.00 tot 18.00 uur.

Voordat het zover is, moet de afdeling Campus Real Estate & Facility Management (CREFM) – dat verantwoordelijk is voor het parkeerbeleid – nog fysieke aanpassingen doen op het campusterrein. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van een dynamisch routeinformatiesysteem dat parkeerders naar vrije plaatsen verwijst en elektriciteit voor slagbomen en betaalautomaten.

April
Waarschijnlijk is dit rond april geregeld, al houdt de afdeling CREFM een slag om de arm. “Over de exacte datum van livegang zullen we nog nader communiceren”, laat woordvoerder Eelco de Vries weten. De plannen hebben een aantal keer vertraging opgelopen door de coronacrisis en wereldwijde tekorten aan materiaal, zoals chips.

Medewerkers en studenten kunnen straks inrijden met hun campuskaart. Leveranciers en medewerkers van bedrijven op de campus kunnen op basis van hun kenteken de parkeerterreinen op. Alle secretariaten van de TU en op de campus gevestigde bedrijven hebben straks de mogelijkheid om een uitrijkaart te verstrekken aan bezoekers.

Openbare plaatsen
Het campusterrein telt ook een aantal openbare parkeerplaatsen. Deze worden beheerd door  Parkeren Delft, waarvan de gemeente Delft de enige aandeelhouder is. Op die parkeerplekken – veelal in de buurt van studentenhuisvesting – voert de gemeente betaald parkeren al op woensdag 1 februari in. De tarieven gelden tussen 12.00 en 24.00 uur, volgens een website van de gemeente. Op deze plattegrond van CREFM kun je vinden welke parkeerplaatsen openbaar zijn.

De openbare parkeerplaatsen liggen voornamelijk aan de Jaffalaan, Christiaan Huygensweg en rondom de Korvezeestraat. Ze zijn met name bedoeld voor bewoners van de campus en hun bezoekers. Bewoners kunnen bij Parkeren Delft een parkeervergunning aanvragen.

Papierloos parkeersysteem
Het parkeersysteem wordt volledig papierloos en werkt met kentekenherkenning. Er komen dus geen papieren tickets aan te pas, legt De Vries uit. “Zo hebben de uitrijkaarten de vorm van een QR-code. Met die code kan de bezoeker ‘betalen’ bij de parkeerautomaat en vervolgens op basis van het kenteken gratis uitrijden.” Bezoekers zonder zo’n uitrijkaart parkeren met behulp van hun smartphone of zogenaamde mifare-pas. Dit is pas met een speciale chip zoals een ov-chipkaart of bankpas. Bij het inrijden houd je de smartphone of pas tegen een zuil. Betalen kan na afloop bij een betaalautomaat of via een online portal.

Voor medewerkers en studenten geldt de campuskaart als toegangsbewijs. Zij hebben de mogelijkheid om hun kenteken aan hun campuskaart te koppelen. Daarmee is het niet meer nodig om de campuskaart bij het inrijden te tonen.

Alle zes de parkeerlocaties van de TU worden straks afgesloten met een slagboom. Voordat dat zover is, wordt het parkeren op de drukste locaties geregeld met tijdelijke slagbomen en parkeerstewards. Op sommige dagen vragen stewards steekproefsgewijs bij welk gebouw parkeerders moeten zijn. “Deze data worden gebruikt om het gebruik van de parkeerlocaties in kaart te hebben. Straks kunnen we die informatie uit het parkeersysteem halen”, zegt De Vries.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl