OV-staking op 28 mei: wat doet de TU Delft?

Veel ov-personeel staakt op 28 mei. Delftse colleges en tentamens gaan gewoon door.

(Foto: Werktuigbouwkunde)De ov-staking op 28 mei heeft gevolgen voor TU-studenten. (Foto: Werktuigbouwkunde)

De vakbonden voeren actie voor een beter pensioen. Begin deze maand werd al bekend dat er gestaakt zou worden bij de NS en het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Later sloot ook het streekvervoer zich aan. Alleen in Utrecht, op de Veluwe, in de Achterhoek en Rivierenland zou het ov rijden, maar zeker is dat niet.

In Delft gaan de colleges gewoon door, meldt een woordvoerster van de TU. “De meeste studenten wonen in Delft en komen met de fiets. Een aantal colleges kan achteraf online worden teruggekeken. Als er een probleem is, moeten studenten zelf contact opnemen met de betreffende docent.” Volgens de woordvoerster zijn er op verschillende faculteiten tentamens gepland. “Er wordt nog gekeken wat daarmee gebeurt.”

‘De meeste studenten wonen in Delft en komen met de fiets’

Afgelast

De Universiteit van Amsterdam verwacht dat veel studenten op 28 mei niet aanwezig kunnen zijn en heeft in overleg met de medezeggenschap besloten om alle geplande tentamens af te gelasten. De naar schatting achtduizend studenten kunnen de tentamens “zo snel mogelijk” inhalen.

[Update vrijdag 24 mei]

Inmiddels is bekend dat een deel van de tentamens op 28 mei doorgaat. Voor de studenten die niet aanwezig kunnen zijn, volgt in de week erna een inhaaltentamen. Een deel van de geplande tentamens is verplaatst naar 29 mei of volgt zo snel mogelijk daarna. Studenten worden hiervan op de hoogte gesteld via onder andere Brightspace.

HOP, Hein Cuppen/Delta, Connie van Uffelen en Marjolein van der Veldt

HOP Hoger Onderwijs Persbureau