Overslaan en naar de inhoud gaan

Ov-kaart stuk? Je kunt hem maar beter als gestolen of vermist opgeven, adviseren de Landelijke Studenten Vakbond en reizigersvereniging Rover. Dan krijg je namelijk veel sneller een nieuwe.

De LSVb en Rover zijn helemaal klaar met de ov-chipkaart: de laatste maanden stromen de klachten van studenten weer binnen bij het ov-loket. Dat is een door de overheid gefinancierde organisatie die reizigers helpt met hun klachten over het openbaar vervoer. In een brandbrief aan minister Van Bijsterveldt vragen de LSVb en Rover om snel actie te ondernemen.

Zo raken door studenten opgestuurde defecte kaarten vaak kwijt op de burelen van het ov-chipbedrijf, waardoor er niet binnen negen dagen een nieuwe ov-chipkaart wordt geleverd. Bovendien moeten studenten dan bewijzen dat ze hun kaart echt hebben verstuurd en krijgen ze tot die tijd geen reiskosten vergoed.

Geef je je defecte kaart op als gestolen, dan hoeft er alleen een nieuwe chipkaart te worden opgestuurd, en dat gaat een stuk sneller, hebben de LSVb en Rover gemerkt. Dat is misschien een “lompe” oplossing, maar de “falende procedures” vragen erom, vinden ze.

Een ander probleem is dat er geen goede regels zijn voor de vergoeding van treinkaartjes die studenten kopen als hun ov-kaart stuk of kwijt is. Ze krijgen ze soms wel en soms niet vergoed. Reguliere abonnementhouders met een defecte chipkaart kunnen bijvoorbeeld verder reizen met een kopie van de kaart of met een tijdelijke chipkaart. Studenten zijn van die regelingen uitgezonderd. “Oneerlijk”, vindt de LSVb.

Rover en de LSVb vragen minister Van Bijsterveldt om de problemen nu eindelijk op te lossen. Ze willen één hulploket, zodat studenten niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Opvallend genoeg meldde staatssecretaris Zijlstra in november nog in een brief aan de Tweede Kamer dat het goed ging met het vervangen van kapotte ov-chipkaarten van studenten. In 99,96 procent van de gevallen kregen studenten binnen negen dagen een nieuwe, aldus de bewindsman. Slechts één keer zou het niet gelukt zijn om binnen twee weken een nieuwe kaart te sturen. Ook schreef Zijlstra dat studenten het voordeel van de twijfel zouden krijgen als onduidelijk was hoe hun kaart was stukgegaan.

De Nationale ombudsman was kritischer in zijn jaarbrief over 2011 aan de Dienst Uitvoering Onderwijs. Daarin stelde hij dat de afhandeling van problemen rond de ov-chipkaart “ernstig tekortschiet”. Er ontstonden soms situaties “die voor de burger onverteerbaar zijn”.

Omstreden Pieter Duisenberg wil kritiek wegnemen

Ik heb nu een andere rol, zegt voormalig VVD-Tweede Kamerlid Pieter Duisenberg tegen zijn critici. Voor het eerst reageert hij in dit interview op de commotie rond zijn benoeming als voorzitter van universiteitenvereniging VSNU.

Lees het artikel

Delft serveert

Nog geen plannen voor het eten? Ga naar het Sint Agathaplein, daar is dit weekend het jaarlijkse foodfestival Delft Serveert.

Lees het artikel

Advies voor studenten

Columnist Kim-Lan Jong Baw heeft advies: "Doe alleen wat je moet en wilt doen. And make it count." Lees nu haar hele column.

Lees het artikel

Proteus ontwikkelt bewegende roeibak

De bakken die nu bij Proteus langs de Schie staan, lopen vol als er een vrachtschip snel langs vaart. Tijd voor een nieuw soort roeibak.

Lees het artikel

[Blog#2] Zeeleeuwen en taalproblemen

Wat beleefden onze Delta Lab-studenten deze week in Chili? Lees erover in hun tweede blog.

Lees het artikel

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe