‘OV-chipkaart bedreigt privacy’

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zou onderzoek moeten doen naar de privacyproblemen bij de ov-chipkaart.

Het symposiumthema ‘Cloud your Identity’ had een dubbele bodem. Enerzijds sloeg dit op het internet – breng je identiteit in de onzichtbare wolk van informatie – maar er werd ook het beschermen, ofwel verhullen, van je persoonlijke gegevens bedoeld.

IT-journalist Brenno de Winter (schrijft onder andere voor Computable en Automatiseringsgids) was één van de sprekers. Vorige week haalde hij nog het nieuws met zijn openbaringen over grote hoeveelheden geld die lijken te verdwijnen in het ov-chipkaartproject. Hij sprak over zijn talloze pogingen om de waarheid in dit project boven water te krijgen. “Ik durf met droge ogen te beweren dat het hier om een miljarden euro’s kostend project gaat.”

Volgens De Winter is het onderzoek dat het CBP begin dit jaar is gestart naar het registreren van persoonsgegevens aan de late kant. “Reisgegevens worden zeven jaar lang bewaard. Onduidelijk is wie er toegang heeft en waarom”, aldus De Winter. “Officieel is het CBP de privacywaakhond, maar daar heb ik nog weinig van gemerkt.”

Verrassend genoeg is De Winter geen tegenstander van het ov-chipkaartsysteem, zo benadrukte hij. “Ik vind het concept van de ov-chipkaart perfect. Maar de uitvoering pakt voor de reiziger nu niet goed uit.”

ch.tudelft.nl/symposium

Kijk voor meer informatie en een condoleanceregister op de website van Proteus.

Dat zei onderzoeksjournalist Brenno de Winter dinsdag tijdens het symposium ‘Cloud your Identity, Distribute Your Life’. Het symposium van de Wiskunde en Informatica studievereniging Christiaan Huygens draaide om de privacyproblemen in nieuwe systemen. “Hierover is vaak ophef in de media, zoals bij de ov-chipkaart of het elektronisch patiëntendossier”, lichtte informaticastudent Michiel van Dam, één van de organisatoren, toe. “Dit raakt de studenten bij wie privacy in hun studie aan bod komt. Zij kunnen er in de toekomst nog iets mee doen.”

IT-journalist Brenno de Winter (schrijft onder andere voor nu.nl en Webwereld) was één van de sprekers. Vorige week haalde hij nog het nieuws met zijn openbaringen over grote hoeveelheden geld die lijken te verdwijnen in het ov-chipkaartproject. Hij sprak over zijn talloze pogingen om de waarheid in dit project boven water te krijgen. “Ik durf met droge ogen te beweren dat het hier om een miljarden euro’s kostend project gaat.”

ch.tudelft.nl/symposium