Oudste studievereniging viert dertigste lustrum

Studievereniging Gezelschap Leeghwater van de studie werktuigbouwkunde bestaat 150 jaar en viert dat met een gala, ijsbaan, barbecue en verschillende lezingen.

Een olifant is het symbool van Gezelschap Leeghwater. (Foto: Gezelschap Leeghwater)

“We kijken hier het hele jaar al naar uit”, vertelt Klaas Koerten, commissaris Lustrum bij Leeghwater. “Toen ik op de TU kwam, bestond Leeghwater 147 jaar. Dat het dan precies in mijn bestuursjaar is dat Leeghwater haar 150-jarig bestaan viert, is mooi.”

In 1867 werd de studievereniging opgericht door civiel ingenieur Adriën Huet, om het studeren te bevorderen. Huet had een voorliefde voor polders en noemde de vereniging Leeghwater, naar Jan Adriaenszoon Leeghwater. Die leefde van 1575 tot 1650 en heeft veel plannen geschreven voor het droogleggen van polders. 150 jaar later is Gezelschap Leeghwater uitgegroeid tot een vereniging met 2500 leden, een tijdschrift, een Business Tour en organiseert zij de Delftse Bedrijven Dagen, een Ontwerpwedstrijd en veel internationale reizen.

Maandag is Automotive dag, dinsdag is er een schaatsbaan met koek en zopie

Het lustrum trapt af met een groot gala in de faculteit 3mE op vrijdagavond 15 december. De rest van de week heeft elke dag een thema. Zo is maandag de Automotive dag met verschillende lezingen over auto’s. Dinsdag staat in het teken van de winter, met een schaatsbaan voor de faculteit en koek en zopie. Na de winterdag komt de zomerdag, met een barbecue, smoothies en een zomerfeest. Op de laatste dag van de viering is er een uitgebreide brunch, commissiepresentaties en een tafelvoetbaltoernooi.

Naast feesten zijn er ook inhoudelijke lezingen, zoals een borrellezing op maandag over klassieke elektrische auto’s, op dinsdag een lunchlezing over vliegende auto’s met gratis broodje Leo en een borrellezing over cyberwars. “Je moet het niet zien als vier losse dagen, maar als een grote feestweek”, zegt Koerten. “Het Gala is een grote uitdaging, de locatie is namelijk niet een galalocatie, maar onze eigen faculteit. We kleden het aan met gordijnen, een ijssculptuur, een podium met bandjes, zodat het echt voelt als een galalocatie en niet als de faculteit. Ik kijk er erg naar uit.”

Kijk voor meer informatie over het programma op de website van Leeghwater.

Roos van Tongeren / Redacteur