Opinie

Oude tentamens (3)

Oude tentamens (3)Naar aanleiding van José Hamers ingezonden brief (Delta 04) en de reactie daarop van Sietze Meijer (Delta 05), wil ik ook graag mijn visie geven: ik ben het helemaal eens met hun mening dat het te gek voor woorden is dat je op een universiteit oude tentamens voorgeschoteld krijgt in de tentamenzaal.

Maar wat is de oorzaak hiervan?

Als we docenten mogen geloven is het omdat ze te weinig tijd hebben om een nieuw tentamen te verzinnen en de vragen te toetsen op maakbaarheid. Maar goed, waar gaan we dan heen? Docenten heten niet voor niets docenten, onderwijs geven is hun hoofdtaak, het is de bedoeling dat ze ervoor zorgen dat studenten een goede universitaire opleiding krijgen!

Nu is het begrijpelijk dat ook onderzoek hoog in het vaandel staat bij sommige vakgroepen en veel tijd vergt, maar ik denk dat we als TU niet door moeten slaan en het ‘eenvoudig’ moeten maken voor de student. Anders zijn de nieuwe studenten door hun gebrek aan kennis – ze hebben immers alleen de oude tentamens uit hun hoofd geleerd – straks niet in staat om het onderzoek op peil te houden. Met te weinig kennis zal het moeilijk worden een vooruitstrevende en vooraanstaande universiteit te blijven.

Sophia van der Linden, vijfdejaars student maritieme techniek.

Oude tentamens (3)

Naar aanleiding van José Hamers ingezonden brief (Delta 04) en de reactie daarop van Sietze Meijer (Delta 05), wil ik ook graag mijn visie geven: ik ben het helemaal eens met hun mening dat het te gek voor woorden is dat je op een universiteit oude tentamens voorgeschoteld krijgt in de tentamenzaal. Maar wat is de oorzaak hiervan?

Sophia van der Linden, vijfdejaars student maritieme techniek.