Opinie

Oude tentamens

Oude tentamensDe tentamens zijn bijna achter de rug. En ook deze periode zijn er weer oude tentamens opnieuw uitgedeeld.

De staatssecretaris voor hoger onderwijs probeert de Tweede Kamer ervan te overtuigen dat het leerrechtensysteem een topplan is. Dit moet ervoor zorgen dat studenten niet teveel uitlopen op de nominale studieduur. Zeker in Delft lijkt dit niet altijd mogelijk. Maar als je bij tentamens weet waar je aan toe bent en het tentamen al van tevoren kunt inzien, is binnen vijf jaar afstuderen misschien ook in Delft haalbaar.

Studenten willen eerlijk en op vaardigheden getoetst worden. Niet voor niks zijn ze naar een universiteit gekomen. Volgende week zullen de responsiegroepen en onderwijscommissies weer bij elkaar komen. Misschien kan er gezamenlijk een zwarte lijst geproduceerd worden van docenten die hun studenten niet serieus nemen?

José Hamer, derdejaars student technische aardwetenschappen.

Oude tentamens

De tentamens zijn bijna achter de rug. En ook deze periode zijn er weer oude tentamens opnieuw uitgedeeld. Af en toe hoor je dat soort verhalen. Dat betekent dat wie het tentamen in z’n kop gestampt heeft een even goed resultaat neerzet als iemand die de stof snapt. En dat de derde zich voor z’n kop slaat dat ‘ie niet alle oude tentamens bij de studievereniging gekopieerd heeft.

José Hamer, derdejaars student technische aardwetenschappen.