Oude fraude

De NRC publiceerde afgelopen weekend in de wetenschapsbijlage een reconstructie van een geval van wetenschapsfraude aan de TU: Delfts kopieerwerk.

De affaire uit 2008 is weer actueel door een overzicht van gevallen van wetenschapsfraude dat de universiteiten onder de vlag van de VNSU onlangs publiceerden naar aanleiding van de affaire Stapel.

Er bleken vanaf 1 januari 2005 112 onderzoeken geweest te zijn, die 27 gegronde gevallen hebben aangetoond. Het AMC en de Radbouduniversiteit voeren de lijst aan met 8 respectievelijk 5 gegronde gevallen van fraude. Tilburg, de universiteit van Stapel, meldt er 0.

De TU had er 1: het proefschrift van dr. Tatyana Budantseva die op 17 november 2007 aan de faculteit Bouwkunde promoveerde. TU-medewerker dr. Ivan Nevzgodin maakte bezwaar tegen citaten zonder bronvermelding uit Russische publicaties. Nadat ook de rector van de Staatsacademie te Jekaterinenburg de klachten ondersteunde, zag de TU zich genoodzaakt een onderzoekscommissie in te stellen. Een klein jaar later adviseerde die tot een aantal rectificaties zonder verdere sancties.

Zie ook:

Russenruzie bederft promotiepret, Delta, 21 februari 2008

Delfts kopieerwerk, NRC Handelsblad, 11 februar 2012 (inlog vereist)

Onbekende studenten gooiden daar vorige maand vanaf een balkon een leeg Smirnoff flesje naar mensen bij de fietsenstalling. De nestor van de flat, Arjan de Wildt, is daar boos over. Hij plaatste een getuigenoproep op de Balpol-site. ‘Het spreekt voor zich dat het erg fout was afgelopen als de desbetreffende bewoners dit flesje in hun gezicht hadden gekregen’, schrijft hij.
De Wildt kreeg wel reacties van medebewoners dat ook zij vinden dat dit niet kan, maar niemand heeft tot nu toe iets kunnen zeggen over de dader(s). Benschop hoopt dat er toch nog iemand te vinden is die meer weet. “Dat is geen klikken, maar sociale controle. Dit soort geintjes is onacceptabel.”
Bij misdragingen als geluidsoverlast zijn er volgens Benschop meerdere stappen mogelijk voor Duwo. “Stap één is dat we vriendelijk verzoeken zulk gedrag achterwege te laten. Later volgt een finale waarschuwing. Als het daarna weer mis gaat, vragen we de student via de kantonrechter zijn kamer te verlaten. Dat winnen we bijna altijd.”
Bij ernstige incidenten waarbij anderen gewond raken of bij bijvoorbeeld brandstichting kan het ook meteen over zijn voor een bewoner. “Dan stellen we een voorbeeld”, aldus Benschop.
De Wildt roept op de Balpol-site op tot ‘normaal gedrag’. “Het is de laatste tijd vaker gebeurd dat er dingen van de balkons worden gegooid, tot hele tv’s aan toe. Als je gepakt wordt, worden alle opruimkosten op je verhaald.”