Oud-studenten dingen naar halve ton

Twee Delftenaren zijn doorgedrongen tot de eindronde van New Venture, een wedstrijd in het opzetten van een eigen bedrijf.De wedstrijd is een initiatief van organisatie-adviesbureau McKinsey.

De TU Delft wordt vertegenwoordigd door twee oud-studenten, beiden van de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie, die nu aan de universiteit hun plannen uitwerken. De universiteit ondersteunt dit met een beurs uit het technostart-fonds. Ir Th. König en ir. J.W. Spronck behoren tot de tien deelnemers die zijn doorgedrongen tot de laatste ronde van de wedstrijd. In die ronde worden drie prijzen van vijftigduizend gulden uitgereikt.

Onder begeleiding van gevestigde ondernemers, kunnen starters met een goed idee hun plannen uitwerken. Dat gebeurt in een wedstrijd met drie ronden. De eerste ronde betreft het ontwikkelen van een idee, in de tweede ronde wordt het plan getest op haalbaarheid de derde ronde is voor het schrijven van een ondernemingsplan.

König werkt nu het plan uit voor een arbeidsvriendelijker vervlechting van staaldraden in beton. De groep betonvlechters, die tot dusver de draden handmatig aaneenknoopt is de categorie werknemers met het hoogste percentage arbeidsongeschiktheid. Naast het dragen van veel gewicht, krijgen zij last van de steeds herhaalde draaibeweging die RSI tot gevolg heeft.

Zijn oplossing is een betonclip. Die vinding is al geoctrooieerd, nu is hij bezig met het patent op het apparaat dat die clip moet aanbrengen.

In mei verstrijkt de termijn voor de derde ronde. De uiteindelijke prijsuitreiking vindt halverwege juni plaats.

De wedstrijd is een initiatief van organisatie-adviesbureau McKinsey. Die heeft geconstateerd dat het starten van een eigen bedrijf in Nederland te weinig gebeurt. Het ondernemingsklimaat in Nederland is vooral gericht op gevestigde bedrijven, vindt McKinsey.