Oras wil stages beter regelen

Studentenfractie Oras komt met een plan om studenten beter te informeren over stages. Oras wil een wegwijzer voor stages aanbieden op internet. Alle informatie over stages voor Delftse studenten moet daarmee op een site beschikbaar komen.

De studentenfractie ontwikkelde het plan ‘De studenten wijs op weg’ samen met het studenten service centrum en de stichting UETP, die zich ook bezig houdt met uitwisselingsprojecten. De aanzet hiertoe werd gegeven in 1997, toen Oras zag dat studenten problemen hadden om stages te regelen. Het plan wordt nog voor de zomer aangeboden aan het college van bestuur.

Eigenlijk wilde Oras een stagedatabank opzetten. Deze geautomatiseerde stagegids zou onder meer een vacature-overzicht moeten bevatten. De stagecoördinatoren van de faculteiten toonden zich tegenstanders van dit plan, omdat het om een openbare zou site gaan. De stages zouden daardoor te snel ‘op straat liggen’.

Nu wordt voorgesteld om een wegwijzer te maken voor studenten, bedrijven en coördinatoren. Naast een betere en eenduidige informatievoorziening zou ook de drempel voor stagezoekende studenten verlaagd worden. Het plan kan binnen een jaar uitgewerkt worden. De kosten bedragen ongeveer zeventigduizend gulden.

Oras wil een wegwijzer voor stages aanbieden op internet. Alle informatie over stages voor Delftse studenten moet daarmee op een site beschikbaar komen. Het idee om ook de stages zelf op het internet aan te beiden, stuitte op bezwaren van de faculteiten.