Oras verliest, Aag wint een zetel in DSR

Volgens Emiel Ramakers, voorzitter van de VSSD en de verkiezingscommissie – en lijstduwer bij Don Quichotte – is de opkomst bedroevend. ,,Het is een stuk minder dan vorig jaar, maar volgens mij is de opkomst bij de universiteitsraad ook laag. Er waren blijkbaar weinig colleges.”

Volgens Ramakers zijn er een paar duidelijk tendensen waar te nemen in de uitslag. ,,Studenten stemmen voornamelijk op studiegenoten en niet zozeer partijen.” Op die regel zijn uitzonderingen. ,,Op Mijnbouw gingen bijna alle stemmen naar vrouwen”, meldt Ramakers.

Verder zijn de verkiezingen volgens hem gladjes verlopen. ,,Het ontbijt op de VSSD voor de VSSD-ers die op alle faculteiten op de stembureaus zaten, was erg gezellig.”

De enige onregelmatigheden deden zich in de campagne voor. ,,Zowel van de Aag als van Don Quichotte zijn spandoeken uit de bomen gescheurd. Bovendien klaagt Don Quichotte dat een flink aantal van haar posters verdwenen zijn. We vermoeden dat het pure baldadigheid is, maar het is wel bijzonder triest.” (P.R.)

Paul Rutten

In de nieuwe Delftsche Studenten Raad, de ledenraad van de VSSD, zijn de verhoudingen teruggekeerd naar die van een jaar geleden. De nieuwe zetelverdeling is tien zetels voor de Oras, acht voor de Aag en twee voor Don Quichotte. Vergeleken met vorig jaar is een zetel van de Oras naar de Aag gegaan. De opkomst was 27,2 procent; in 1994 was dat 38 procent.

Paul Rutten