Oras behoudt zevende zetel

Oras heeft met zeven zetels opnieuw de studentenraadverkiezingen gewonnen. AAG bleef steken op drie zetels. “We gingen voor vier zetels, ik vind het jammer dat het ons niet is gelukt”, zegt AAG-fractievoorzitter Xavier Gautier.

Ook Tim Frijnts, nummer twee op de kieslijst van AAG, geeft toe dat de uitslag hard aan kwam. “AAG heeft zich een jaar lang fanatiek ingezet voor de studenten en het nodige bereikt. Bovendien hebben we intensief campagne gevoerd.” Van verslagenheid willen Frijnts en Gautier niets weten. Frijnts: “Deze uitslag is juist een reden voor ons om de komende periode even hard of nog harder te werken. We moeten er voor zorgen dat de studenten beter door hebben wat AAG voor hen bereikt heeft of juist heeft weten tegen te houden.”

Oras heeft met 68 procent van de geldige stemmen meer reden tot vreugde. De laatste jaren zit Oras in de lift. De studentenraadpartij ging in 2002 van vijf naar zes zetels, en vorig jaar van zes naar zeven zetels. “We zijn blij, maar niet heel verrast. We hebben in de campagne laten zien waar we voor staan”, zegt lijsttrekker Leanne Reijnen. Ze verklaart de verkiezingsoverwinning voor een groot deel uit het feit dat Oras goed heeft geluisterd naar wat leeft onder de studenten. Reijnen: “Oras heeft een geplande reductie van het aantal studiebegeleiders weten te voorkomen, en toch bleek uit één van onze twee grote studentenenquêtes dit jaar dat nog altijd zo’n 30 procent van de studenten ontevreden was over de studiebegeleiding. Sindsdien proberen we voor elkaar te krijgen dat het begeleiden van studenten ook werkelijk de hoofdtaak van studieadviseurs wordt.”

De huidige fractievoorzitters Gautier (AAG) en Suze-Ann Bakker (Oras) verwachten niet dat de verhoudingen tussen AAG en Oras onder druk kan komen te staan nu Oras opnieuw zo duidelijk als grootste partij uit de bus is gekomen. Bakker: “De afgelopen periode is de samenwerking constructief geweest. Kijk maar naar hoe we samen optrekken tegen de invoering van een harde knip.” Bakker verwacht dat die door het college van bestuur gewenste strikte scheiding tussen bachelor en master ook de komende periode een belangrijk thema zal zijn.

Oras heeft nog een tweede, kleinere overwinning geboekt: tijdens de verkiezing van de ledenraad van studentenvakbond VSSD wist de partij met (alweer) zeven zetels als grootste te eindigen. AAG en Don Quichotte moesten allebei een zetel inleveren. Alle 3126 VSSD-leden kunnen stemmen op de raad, die een controlerende functie heeft. De opkomst was met 11 procent beter dan de laatste keer, maar ligt nog verwijderd van de opkomst van 25 procent waar de ledenraad op de lange termijn op mikt.

“We gingen voor vier zetels, ik vind het jammer dat het ons niet is gelukt”, zegt AAG-fractievoorzitter Xavier Gautier. Een verklaring voor de uitslag heeft hij niet. Wel zegt Gautier dat het met slechts drie fractieleden lastiger werken is in de centrale studentenraad. “Hoe hard je ook je best doet, je kunt toch minder onderwerpen behandelen.”