Oranje ten onder

Oranjebitter in je hand en je billen in een bootje: Koninginnedag kun je maar op één manier vieren. Gewoon in Delft natuurlijk, al feestend bijkomend van de voorgaande Koninginnenacht.

Eigenlijk begint de lente pas echt op Koninginnedag. Iedereen vrij, blij en als het even kan zonder jas aan de gracht. Dat kún je net als de rest van Nederland vieren in Amsterdam, hutje-mutje vastgedrukt in een steegje, maar Delft is minstens zo leuk. Juist vanwege de kleinschaligheid, en het praktische feit dat de Koninginnenacht niet bepaald uitnodigt tot een treinreis in een volle, hete coupé de volgende dag.

Startpunt: de Delftsche Studenten Bond, die pal voor sociëteit Tyche traditiegetrouw oranjebitter en bier schenkt. Vergezeld van een ontbijtje met spek gelukkig, en een optreden van Bondsband ‘Ja… Lekker!’. Vanaf daar kun je alles aan, zelfs een stadswandeling. Door de hele binnenstad staan kraampjes met eten en drinken, op de Paardenmarkt is een Koninginnekermis en op het Doelenplein en Heilige Geestkerkhof zijn vrijmarkten. Wel zo fijn dat je daarna gewoon kunt neerploffen bij een biertje en een bandje, voor de podia aan de Markt en in de Koornbeurs bijvoorbeeld. Daar treden Raincheck en The Saturday Suns op, de bands die de talentenjacht wonnen van Evenementenbureau Delft en ieder 45 minuten mogen optreden. Raincheck speelt eigen rocknummers en covers met invloeden van Anouk, Adèle en Stereo. The Saturday Suns beloven een mix van indie-, brit- en poprock. Op de Markt kun je van 18.30 tot 20.00 uur luisteren naar de Delftse coverband Iets Beters; ooit begonnen als studentenband, maar nu zelfs succesvol (of is het een slimme vakantieplanning?) in Frankrijk.

Vaste prik op Koninginnedag in Delft is het Orange Sun Festival, van 12.30 tot 19.30 uur op het Sint Agathaplein. Lekker multiculti en met allerlei workshops voor de fanatiekelingen. Geen zorgen: relaxen kan ook. Zak je gewoon met een exotisch hapje en een drankje onder één van de kastanjebomen, om even te luisteren naar volksmuziek van Klavan Gadje, Mama Franko, Swan en Half Way Station. En een heleboel kinderen vooral, want voor hen is dit tijdens Koninginnedag het leukste plekje in de stad.

Maar goed, Koninginnedag blijft natuurlijk een volksfeest, dus valt buiten het centrum ook van alles te beleven. In de Buitenhof (Rooseveltlaan, Churchilllaan en het schoolplein van de Rembrandtschool) barst het feest al om 9.00 uur los. Dat is op dat tijdstip gelukkig vooral bedoeld voor de kinderen in de buurt; voor studenten wordt het pas interessant rond een uur of 16.00, als de band Tate Gallery optreedt.

Blijf je liever in het centrum? Ook prima. Kun je tussen 11.00 en 16.00 los op het Doelenplein of in de Kromstraat, bij optredens van de Koninklijke Harmonie Delft. Al kun je op die laatste locatie beter de avond van tevoren zijn. De Kromstraat mag dan niet zo’n grootschalige Koninginnenacht houden als vorig jaar, het is er nog steeds prettig feesten in onder andere Ciccionina. Dat houdt een zelfbedachte ‘K-nacht’, onder het thema Koninklijk Oud Geld. ‘Dus geen oranje hoedjes, maar hermelijn, fluweel en goud.’ Gewoon naar Speakers kan ook: lekker uit je dak op de beste early-rave, oldschool en classics van de Queensday Special. Ga je op Koninginnedag zelf gewoon alsnog naar Ciccionina, voor de heuse Koninginnedag-afterparty. De monarchie is nog nooit zo modern geweest.

Koninginnenach op vrijdag 29 april, Koninginnedag op zaterdag 30 april op diverse locaties in Delft.
www.koninginnedagdelft.nl
www.speakers.nl
www.ciccionina.nl

De Spinoza-premie van NWO wordt ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. De prijs gaat naar de meest gerenommeerde wetenschappers van Nederland. Elke winnaar krijgt tweeënhalf miljoen euro.

Arbeidsmoraal
Eén van hen is de Leidse hoogleraar sociale psychologie Naomi Ellemers. Ze toonde aan dat geld en loopbaanvooruitzichten minder belangrijk zijn voor een sterke arbeidsmoraal dan identificatie met collega’s of de organisatie waarvoor mensen werken.

Marijn Franx, hoogleraar astronomie aan de Universiteit Leiden, weet alles van de Hubble-ruimtetelescoop. Hij ontdekte dat het vroege heelal veel sterrenstelsels bevat die tien keer zwaarder zijn dan de Melkweg, maar wel vele malen kleiner.

Medicijnen
Piet Gros is hoogleraar biomacromoleculaire kristallografie aan de Universiteit Utrecht. Gros ontrafelde de 3D-structuur van een groot eiwit: het C3-eiwit. Zijn onderzoek helpt bij het ontwikkelen van medicijnen tegen reuma, lupus, sepsis, nierziekten en hart- en vaatziekten.

De Leidse hoogleraar Griekse taal- en letterkunde Ineke Sluiter onderzoekt de antieke ideeën over taal en de doorwerking daarvan in opvoeding en onderwijspraktijk. Ze vergelijkt normen en waarden van de oudheid met die van nu.

Plasterk
Het is de zestiende keer dat de premies zijn uitgereikt. Eerdere winnaar waren onder anderen oud-PvdA-minister Ronald Plasterk (bioloog), KNAW-voorzitter Robbert Dijkgraaf (natuurkundige) en Frits van Oostrom (neerlandicus). In totaal zijn er vijftig mannen bekroond en tien vrouwen.

Voor het eerst kent een jaar evenveel mannelijke als vrouwelijke winnaars. In voorgaande jaren waren mannen altijd in de meerderheid, met uitzondering van het jaar 2000, toen twee vrouwen en één man de prijs kregen.

Voordragen
Kandidaten voor de premie moeten worden voordragen door een rector magnificus van een universiteit of door één van de voorzitters van de afdelingen Letterkunde en Natuurkunde van de KNAW, de adviesraden van de KNAW, de Netherlands Academy of Technology and Innovation, het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren, en de NWO-gebiedsbesturen.

De prijs is vernoemd naar de grote Nederlandse verlichtingsdenker Baruch de Spinoza (1632-1677).

www.koninginnedagdelft.nl
www.speakers.nl