Oranje leeuwin knokt nu voor TU-tentamens

TU-studente en Oranje leeuwin Victoria Pelova zat in de selectie voor het WK vrouwenvoetbal, maar speelde niet. Hoe heeft zij het WK ervaren?

Victoria Pelova (midden) juichend na een gewonnen wedstrijd op het WK Vrouwenvoetbal 2019. (Foto: Nienke van der Tak)

Kippenvel had ze gekregen, vertelde Victoria Pelova (20) na de enorm spannende, tweede poulewedstrijd tegen Kameroen, waarin de Leeuwinnen zich plaatsten voor de achtste finale van het WK Vrouwenvoetbal in Frankrijk. Van die 15 duizend in Oranje gehulde supporters natuurlijk, maar vooral bij de verlossende 3-1 van Viviane Miedema, kort voor tijd: “Toen kon ik nog vijf minuten genieten op de bank.”

De TU-studente zei het in #Leeuwinnentalk, waarin ze samen met middenvelder Daniëlle van de Donk in de oranje caravan werd geïnterviewd. De begin juni 20 jaar geworden Pelova was de jongste van de selectie. “Tijdens het EK twee jaar geleden keek ik naar ze op tv en in het stadion, nu zit ik gewoon naast Daniëlle. Bizar eigenlijk.”

Ze kwam niet aan speelminuten toe, maar beleefde het toernooi intensief. “Het was heel vet”, zegt ze desgevraagd. “Heel mooi, ook omdat je zover komt. Je hoopt natuurlijk dat je speelminuten krijgt, maar dat is helaas niet gebeurd. Ik zat er dicht tegenaan.”

Ben je net zo trots op je zilveren medaille als degenen die in het veld stonden?

“Zeker. Het is wel een ander gevoel, als je zelf niet hebt gespeeld natuurlijk, maar ik ben er trots op.”

Je was, als ‘guppie’, een soort gangmaakster in de groep, klopt dat?

“Dat schijnt zo, ja.”

Heb je wat opgestoken van die toppers?

“Zeker, ik heb veel geleerd tijdens het WK, mentaal en fysiek. Elke dag trainde ik op het hoogste niveau, met speelsters als Lieke Martens en Danielle van de Donk. Ook buiten het veld heb ik veel geleerd. Mentaal is het erg zwaar om op de bank te zitten. Na de wedstrijd moesten de wissels namelijk een zware training doen, waarvan de intensiteit vergelijkbaar was met de wedstrijd.”

Hoe heb je al die media-aandacht ervaren? (Zappsport, Ons Oranjekanaal)

“Heel leuk, het was allemaal nieuw voor mij.”

Jullie hebben je gekwalificeerd voor de Olympische Spelen in 2020 in Tokyo. Hoe moeilijk is het om je in het elftal te knokken met al die gevestigde namen die daar ook willen spelen? Gaat dat lukken?

“Ik hoop het ja, ik ga er wel voor.”

Is er nog iets van studeren terechtgekomen de laatste maanden?

“Nee, helemaal niets. Daarom zit ik nu ook even in een stress. Ik moet over anderhalve week twee herkansingen doen. Mijn bsa heb ik vorig jaar wel gehaald.”

Je hebt na drie jaar ADO een contract bij Ajax getekend, wat verwacht je ervan?

“Dat we kampioen worden. Ik hoop natuurlijk veel te spelen, maar je weet dat nooit zeker, er is een nieuwe trainer. Op 5 augustus moet ik mij melden.”

Tot slot: was die penalty voor de Verenigde Staten terecht in de finale?

“Stefanie raakte de bal niet, dus tja…”

• Wil je meer weten over vrouwenvoetbal? Kijk dan eens op het platform voor vrouwenvoetbal vvkicks.nl of lees meer over de Nederlandse eredivisie voor vrouwen op de KNVB-website.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport