OR wil overzicht van alle afwijkende afspraken

De declaraties van decaan Marco Waas waren volgens de afspraken, aldus het college van bestuur. Maar welke ethiek zit er achter die afspraken, waarom mag de één meer verdienen dan de ander, vraagt de ondernemingsraad zich af.

Thought that making eye contact was the first step towards successful flirtation? Think again. That is step three. Fifty students learned all ins and outs during a special flirtation course held at TU Delft on Valentine’s Day

Het college van bestuur (cvb) en de ondernemingsraad (or) spraken donderdagmiddag 26 januari drie kwartier lang over de artikelen van NRC Handelsblad en wat die voor de TU betekenen. De or zei te vinden dat de universiteit duidelijk moet maken welke normen ze hanteert. “Waarom mag de één meer verdienen dan de ander. Maar ook: waarom doen we het onderzoek dat we doen?” Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg verwees naar de Code of Ethics, die in maart met de ondernemingsraad wordt besproken.

De or wilde van het college horen dat nieuwe decanen contracten krijgen die ‘sober en passend binnen de tijdgeest’ zijn. Rector Magnificus Karel Luyben zei dat dat zou gebeuren. Hij liet ook weten dat andere decanen geen regelingen hebben zoals Waas die had. “Contracten worden nu anders afgesloten dan acht of tien jaar geleden.”

Hoe worden dergelijke afspraken, die buiten de cao vallen, gemonitord, wilde de or weten. “Bij decanen is er iedere vier jaar een moment om ze nog eens te bekijken”, antwoordde Van den Berg. Immers, decanen worden telkens voor een periode van vier jaar benoemd. Waarna or-voorzitter Dineke Heersma erop wees dat dat bij Waas kennelijk niet is gebeurd.

De or wil van het cvb een overzicht van medewerkers met afwijkende afspraken over onkostenvergoedingen. Ook wil de raad de bonnetjes hebben, die NRC Handelsblad na een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur heeft van Marco Waas en het college van bestuur. Een nieuw opgerichte or-commissie integriteit zal zich daarop gaan storten.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg zei het meermalen lastig te vinden hoe te reageren op alle publiciteit. Ook zijn eigen rekeningen staan immers ter discussie. Daar komt volgens hem bij dat ‘het vuurtje nog smeult’. “Het is nog heel pril. Ik wil niet de indruk wekken dat ik dit in een etmaal kan oplossen. Daar zijn wel drie tot zes maanden voor nodig.”

Van den Berg zei nog te moeten uitzoeken hoe hij ‘naar buiten en naar binnen’ het beste kan communiceren over de NRC-publicaties. “We moeten open en eerlijk zijn, er is geen andere weg. Niet meer ‘dit is niet waar en dat is niet waar’, ook al zou dat heel goed kunnen.”

Het cvb en de or gingen niet in op het declaratiegedrag van afzonderlijke personen, omdat dat zoals gebruikelijk nooit gebeurt in openbare vergaderingen. Van den Berg wilde wel toegeven dat hij zich als bestuurder anders had moeten opstellen. “Kijk ik naar de vier jaar die ik achter de rug heb, dan zeg ik dat ik niet voldoende contact heb gehad met de organisatie zelf. Ik wil meer met de mensen zelf spreken, buiten de formele kaders, zodat ze me zelf kunnen vragen ‘waarom heb je dit of dat gedaan?’.”

De or zei van het cvb een planning te willen van wat het wanneer gaat doen om het vertrouwen van medewerkers terug te winnen. Dat vertrouwen is volgens de or ‘niet meer wat het was’. Van den Berg zei daar veel tijd voor te zullen uittrekken.

Intussen heeft staatssecretaris van onderwijs Halbe Zijlstra gemeld dat de onderwijsinspectie een onderzoek instelt naar het declaratiebeleid en de uitvoering daarvan aan de TU. Van den Berg zei dat logisch te vinden.