[Or-verkiezingen] Marjan Popov: ‘Bijdragen aan het werkgeluk van mijn collega’s’

Op 3 en 4 november mogen TU-medewerkers stemmen voor de ondernemingsraad, maar op wie? In deze vierdelige serie stellen de lijsttrekkers zich voor. Deel 4: Marjan Popov.

Marjan Popov: “Ik zou met mijn ervaring als docent en onderzoeker graag meedenken over hoe we de werkdruk kunnen optimaliseren.” (Foto: Thierry Schut / TU Delft)

In 1998 begon Marjan Popov (Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica) zijn promotietraject aan de TU Delft. Nu, ruim tweeëntwintig jaar later, werkt hij er nog steeds. “Ik ben gewoon erg tevreden hier”, concludeert hij. Behalve universitair hoofddocent elektrotechniek is Popov onderzoeker, lid van de examencommissie en geeft hij leiding aan het Power System Protection Centre.

Waarom stelt u zich kandidaat voor de ondernemingsraad?
“Ik wil meer doen voor de organisatie en denk dat ik een bijdrage kan leveren aan het werkgeluk van mijn collega’s. Naar aanleiding van de uitkomsten van de medewerkersmonitor maakten de faculteiten plannen om de werkdruk te verlagen, die is nog veel te hoog. Ik zou met mijn ervaring als docent en onderzoeker graag meedenken over hoe we de werkdruk kunnen optimaliseren.”

U staat op de lijst voor VWSD CMHF. Waar staat deze partij voor?
“Op onze lijst staan leden met veel ervaring in onderwijs en onderzoek. Zij weten dat de randvoorwaarden goed moeten zijn om de beste kwaliteit te leveren. Denk aan een goede werkomgeving, op de TU en thuis. Dat betekent niet alleen een prettige werkplek, maar ook een verbetering van sportfaciliteiten en catering. Het is in het belang van de universiteit dat medewerkers gezond zijn.
Een ander aspect van een prettige werkomgeving is meer ondersteuning voor wetenschappelijk personeel bij, bijvoorbeeld, het opstellen van onderzoeksaanvragen en samenwerking met de industrie. Financiering is ontzettend belangrijk, we moeten daar ook de industrie bij betrekken. Door te investeren in een betere samenwerking met de industrie komt er meer geld beschikbaar voor onderzoek en onderwijs.”

‘We moeten de balans tussen onderwijs en onderzoek verbeteren’

Waar wilt u zich de komende jaren nog meer voor inzetten?
“Als ik naar mezelf kijk, dan weet ik dat 24 uur in een dag nooit genoeg zijn. En dat geldt voor veel meer collega’s. We moeten de balans tussen onderwijs en onderzoek verbeteren door een gezonde omgeving te creëren.
Daarnaast wil ik specifiek iets betekenen voor docenten en onderzoekers. Ik wil dat zij zich meer richten op hun output en minder bezig zijn met randzaken. Bijvoorbeeld door het wegnemen van administratieve handelingen kunnen docenten zich meer richten op hun studenten. En door een betere samenwerking met de industrie krijgen jongere collega’s meer mogelijkheden tot ontplooiing.”
Ik zou willen dat de TU nieuwe medewerkers beter informeert over hoe hun loopbaan aan de universiteit eruit zal zien. Voor nieuwe medewerkers afkomstig uit het buitenland is het ook belangrijk te weten wat de levensomstandigheden hier zijn. Kunnen zij, samen met hun familie, van Delft een thuis maken?”

Wat is volgens u de grootste uitdaging voor de medezeggenschap aan de TU?
“Ik denk dat het versterken van de medezeggenschap, de representatie van de TU-gemeenschap in de medezeggenschap een grote uitdaging is. Het is goed om te beseffen dat wij bestaan om samen met het college van bestuur de TU nog mooier te maken.”

Hoe ziet uw ideale TU er uit?
“Ideaal bestaat niet, dan zou alles perfect zijn en dat is onmogelijk met zoveel mensen. Ik zou tevreden zijn als er sprake is van een gezonde werkdruk op een universiteit waar mensen echt genieten van hun werk. Een plek waar we wetenschappelijk succesvol zijn en waar we de beste docenten kunnen aantrekken. TU Delft is een topuniversiteit, daar horen topwetenschappers thuis.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl