Or krijgt ongelijk in geschil verlofoverschotten

De Algemene Bedrijfscommissie heeft de ondernemingsraad ongelijk gegeven in zijn geschil over verlofoverschotten met het college van bestuur.

Over vijf jaar moeten alle TU-medewerkers hun overschot aan vakantiedagen hebben weggewerkt. De ondernemingsraad (or) heeft al lange tijd bezwaar tegen de regeling; de raad vindt onder meer dat vijf jaar te kort is. Maar volgens het college van bestuur heeft de ondernemingsraad niets met de kwestie te maken. Het college heeft afgelopen voorjaar met de vakbonden onderhandeld en niet met de or.

Voor de or was dat reden om een procedure aan te spannen bij de Algemene Bedrijfscommissie in Den Haag. Die commissie heeft nu uitspraak gedaan: de or is in het ongelijk gesteld. De verlofregeling heeft niets te maken met de bedrijfsvoering van de universiteit, en dus staat de or hierbuiten.

Collegevoorzitter De Voogd is verheugd dat het cvb in het gelijk gesteld is. ,,Maar we zijn van plan om operationele zaken rond deze regeling met de ondernemingsraad te bespreken. We moeten nog even goed checken welke dat zijn.”

De ondernemingsraad was woensdagochtend nog niet op de hoogte van de uitspraak. ,,De Algemene Bedrijfscommissie is geen rechtsprekend orgaan”, reageert voorzitter Daan Hoogwater desalniettemin. Volgens hem is de or naar de commissie gestapt omdat dat wettelijk verplicht is, voordat een gang naar de rechter mogelijk is. Als de argumentatie van de Bedrijfscommissie niet goed is, zal de or sterk overwegen om de rechter stappen om alsnog zijn gelijk te halen, aldus Hoogwater.