Or en sr blij met nieuwe rector

Het is nu officieel: prof.dr.ir. Jacob Fokkema volgt per 1 januari Karel Wakker op als rector magnificus van de TU.De studentenraad (sr) en de ondernemingsraad (or) hebben door de vingers gezien dat de procedure voor de rectorsbenoeming wat slordig is verlopen.

Geen doorslaggevend bezwaar, vonden sr en or. Fokkema kan daar dan ook op veel goodwill rekenen. Or-voorzitter Daan Hoogwater: ,,Ik spreek namens velen als ik zeg dat in Fokkema een uitstekende vertegenwoordiger van de academia in het college van bestuur is gevonden. Zijn enthousiasme over onderwijs en onderzoek geeft een goed gevoel over de toekomst.”

Sr-voorzitter Constantijn Berning is ook erg ingenomen met het feit dat een ‘echte wetenschapsvertegenwoordiger’ tot rector magnificus is benoemd. Hij noemt Fokkema een zeer geschikte gesprekspartner voor de sr. ,,Hij is een open en eerlijk man, die graag de dialoog met ons aangaat. Hij heeft ook te kennen gegeven dat de student een actieve rol moet spelen als het om de kwaliteit van de universiteit gaat. Dat is iets wat we als sr natuurlijk allen maar kunnen beamen.”

Fokkema gaat zich binnen het colllege bezighouden met onderzoek, zegt hij zelf. Een derde, nog aan te wijzen collegelid, krijgt de portefeuille onderwijs. Of er ook een vierde collegelid komt, is nog niet bekend.

De studentenraad (sr) en de ondernemingsraad (or) hebben door de vingers gezien dat de procedure voor de rectorsbenoeming wat slordig is verlopen. Tussen het bekend maken van de naam van de nieuwe rector en diens aantreden liggen nu slechts enkele weken, terwijl er officieel een termijn van zes maanden in acht moet worden genomen.