Optreden in de Library: ‘Een droom die uitkomt’

Dankzij de coronacrisis werd de droom van medewerker Jillis van Meeteren werkelijkheid, samen met zijn band Small Talk trad hij op in de TU Delft Library.

Small Talk gaf een concert in een lege TU Library. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Het is een vreemde gewaarwording als TU-medewerker Jillis van Meeteren de eerste akkoorden van het nummer ‘Blauw’ van The Scene aanslaat. In het midden van de Library, waar normaliter studenten blokken aan lange tafels, geeft hij samen met zijn band Small Talk een ‘live’ concert.

PlaySmallTalk_Pixel.JPG

Een droom die uitkomt

Na afloop glimlacht Van Meeteren tevreden, zijn droom om ooit in de Library op te treden is uitgekomen. “Ik heb jarenlang achter de balie gestaan en riep altijd dat het zo gaaf zou zijn om hier ooit te spelen. Maar ik had nooit gedacht dat het echt zou gebeuren.” Dat hij hier nu staat is volgens hem vooral te danken aan leidinggevende Jaap van der Geer. “Toen iedereen thuis werkte vroeg hij of het een goed idee was om met de band op te treden. De Library is immers gesloten voor studenten. Ik dacht er niet zoveel van, maar hij gooide een balletje op en toen was het zo geregeld.”

Om aan alle richtlijnen te voldoen, vond het optreden plaats onder strenge voorwaarden. Zo mocht er geen publiek aanwezig zijn en moesten de bandleden onderling anderhalve meter afstand houden.

Zenuwachtig

Optreden op een plek waar je normaal dagelijks bent, maakte Van Meeteren behoorlijk zenuwachtig. “Door de coronacrisis mochten we niet met de band oefenen. Dat gaf extra druk, want je wilt niet afgaan voor mensen die je kent.”

‘Ik zou ooit graag op Westerpop spelen’

Hoewel er geen ruchtbaarheid aan het optreden was gegeven, trok de muziek toch de aandacht van een paar aanwezige medewerkers. “Stonden de beveiligers daar ineens uit hun dak te gaan. Dat was gaaf.”

Wat er na de Library nog op mijn lijstje staat? “Ik zou ooit graag op Westerpop spelen.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl