Oplichters bestelden namens TU Delft voor twee ton aan spullen

Drie mannen dachten snel geld te verdienen door op naam van TU Delft voor twee ton aan robotstofzuigers en iPads te bestellen en het snel door te verkopen. Dat liep anders.

(Foto: Arthur Lambillotte / Unsplash)

Dutch only

Bij de levering van de stofzuigers werden ze door de politie verrast. Tegen de drie verdachten zijn donderdag 1 december in de Haagse rechtbank voorwaardelijke gevangenis- en taakstraffen geëist.

Het hele plan werd in december 2020 bedacht door de 36-jarige Rotterdammer Keyvan A. Hij zat naar eigen zeggen in financiële problemen en zocht een manier om aan geld te komen. Ik had een saleskantoor dat goed liep, maar door corona kwam alles stil te liggen. Ik zat ineens hele dagen thuis in plaats van op kantoor.

A. had in een nieuwsbericht gelezen hoe iemand bedrijven had opgelicht door bestellingen op naam van een ander te doen. Dat wilde hij ook proberen. Omdat hij iemand nodig had die goed was met computers, schakelde hij de hulp in van zijn destijds 19-jarige collega Levi van L. uit Den Haag. Die had daar wel oren naar.

Samen zochten ze naar geschikte bedrijven om een grote order bij te plaatsen. A. nam vervolgens telefonisch contact op met Miele om een bestelling van tweehonderd robotstofzuigers te doen. Daarbij deed hij zich voor als een medewerker van de TU Delft. Datzelfde deed hij bij Central Point Nijmegen waar hij tweehonderd iPad Mini’s bestelde.

Om geloofwaardig over te komen, had Van L. de domeinnaam tudelft-it aangemaakt. Met een bijbehorend e-mailadres stuurde hij bestelbonnen naar de twee bedrijven. Ik maak al een tijdje websites, dus ik wist hoe het werkte, zei hij daarover.

Om de levering op te halen vroeg A. zijn oude vriend Vincent S. (41) uit Wormerveer om hulp. Die zou volgens de Rotterdammer verder nergens van af hebben geweten. Hij was puur gekomen om de spullen op te halen. Hij zou daarvoor een x bedrag in cash hebben gekregen.

Dat S. zich van geen kwaad bewust was, geloofde de rechter niet. Zo droeg hij tijdens de levering van de spullen een T-shirt van de TU Delft, had hij een neppasje van de universiteit bij zich en deed hij zich voor als logistiek medewerker. Terwijl hij helemaal niet werkzaam bij de universiteit was. S. kon hiervoor geen uitleg geven, omdat hij niet naar de rechtbank was gekomen.

Het plan was om ze te verkopen

Het drietal werd tijdens het leveren van de spullen op 20 januari 2021 in de kraag gevat. De leveranciers hadden aan de bel getrokken, omdat ze de telefonische orders niet vertrouwden. Als alles was gelukt zouden de mannen voor ruim twee ton aan spullen hebben bemachtigd. A; Het plan was om ze te verkopen. Met het geld kon ik voorlopig vooruit en rekeningen betalen.

Maar zover kwam het niet. “Gelukkig waren de twee bedrijven scherp en hebben ze aangifte gedaan waardoor de actie kon worden gestopt”, zei de aanklaagster. De mannen hadden een duidelijke rolverdeling. A. deed de telefonische bestellingen en Van L. regelde de valse domeinnaam, het T-shirt, pasje en de bestelbus. Volgens haar speelde S. een kleinere rol, maar moet hij hebben geweten van het plan.

Tegen A. eiste ze een voorwaardelijke celstraf van vier maanden en een taakstraf van 140 uur. Ze was van mening dat Van L. via het jeugdstrafrecht moet worden berecht vanwege zijn jonge leeftijd. Ze eiste tegen hem ook een werkstraf van 140 uur. Tot slot vroeg ze de rechters om S. een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden en een taakstraf van 70 uur op te leggen.

A.’s advocaat vond de eis van de officier van justitie een passende straf. Hij is bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen. Van L.’s advocaat vond de eis te hoog en vroeg de rechters hem een lagere straf op te leggen. Hij schaamt zich kapot waarin hij verzeild is geraakt.

De uitspraak is op 15 december.

Dit artikel is geschreven door Frederique Rijneveen van Persbureau Cerberus