Opleidingsdirecteuren niet blij met enquête

Opleidingsdirecteuren reageren.

,,Zo’n uitslag heeft wel enige invloed op je humeur, ja”, zegt opleidingsdirecteur Hans Klein Woud van werktuigbouwkunde en maritieme techniek. ,, We willen natuurlijk het allerliefste nummer één zijn.” Van een herfstdip is geen sprake, maar Woud geeft toe dat hij lichtjes baalt van de uitkomsten van de Elsevier-enquête. ,,Ik zou natuurlijk kunnen speculeren over de uiterst kritische houding van Delftse studenten, maar dat wil ik niet. Ik kan het toch niet waarmaken. En het krijgt al snel iets van een uitvlucht.” Ook de opmerking dat werkgevers de Delftse opleidingen wel bovenaan hun lijstjes plaatsen, slikt hij half in.

Zullen collega-opleidingsdirecteuren uit Eindhoven en Twente straks tijdens het gezamenlijke overleg met een brede grijns toespelingen maken op de Elsevier-enquête? Klein Woud: ,,Vijf jaar geleden kwam dat nog wel voor. Sindsdien hebben we een inhaalslag gemaakt. Het onderwijs is vernieuwd, de organisatie is veel beter. Maar het is nog niet honderd procent zoals het wezen moet.”

Ook opleidingsdirecteur Jan Gerbrands van elektrotechniek is niet geneigd het belang van de enquête te relativeren. ,,Dit is kennelijk het beeld dat de studenten van ons hebben. En daar moeten we iets aan doen”, zegt hij. ,,Misschien scoor je pas goed als echt alle problemen zijn opgelost.”

Sommige uitkomsten vindt Gerbrands wel wat ontmoedigend, geeft hij toe. ,,We hebben erg ons best gedaan om de nakijktermijnen van de tentamens terug te brengen, en met resultaat. Maar we scoren niet goed op dat punt. De student vindt het nog steeds te lang.”

Gerbrands vermoedt dat Twente profiteert van het feit dat het accent in de enquête dit jaar lag op de mening van eerstejaarsstudenten. ,,De persoonlijke begeleiding voor die groep is erg goed daar. Maar we zijn in september begonnen om daar hier ook veel aandacht aan te besteden. Hopelijk heeft dat zijn weerslag in de Elsevier-enquête van 2004.” (JP)

In de Elsevier-enquête eindigden TU-opleidingen als werktuigbouwkunde en elektrotechniek achter de tegenhangers in Eindhoven en Twente. Opleidingsdirecteuren reageren.