Opleiding verhuist naar Den Haag

Dit semester verhuist er voor het eerst een opleiding van de TU Delft naar een andere stad. De master engineering and policy analysis (EPA) van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) hoopt in Den Haag
op nieuwe samenwerkingen.

Het is even zoeken in het grote, nieuwe gebouw in het Wijnhavencomplex in het centrum van Den Haag. Na twee trappen door een klein trappenhuis zitten helemaal bovenin, op de vijfde verdieping, de ruimtes die de zeventig studenten van EPA zullen huisvesten. Dit omvat een kantoor voor het gloednieuwe dispuut van studievereniging Curius, een aantal flexwerkplekken voor docenten en onderzoekers en twee workshopruimtes met drie beamers per stuk. De rest van het gebouw wordt gedeeld met de Universiteit Leiden.

Locatie
De master EPA verhuist omdat er in Den Haag meer netwerkmogelijkheden zijn. “Ook al liggen Delft en Den Haag dicht bij elkaar, we merkten dat er een afstand was. Hier zijn belangrijke bestuurlijke instanties op loopafstand,” vertelt Bert Enserink, opleidingsdirecteur van de master. Michael van der Wielen, president van Curius, is ook enthousiast. “Den Haag is de bestuurlijke hoofdstad. De landelijke politiek is in Den Haag gevestigd, dat is erg handig voor het netwerk van onze studenten.” De eerste uitjes naar het parlement zijn al gepland.

Niet alleen de locatie is een voordeel. Het gebouw is groot en nog niet zo bekend bij studenten. Dus: veel ruimte om in stilte te studeren. Dat was nodig, vindt studente Sabrine van Rossem: “In Delft wordt het steeds drukker. Daar zijn nu bijna geen vrije studieplekken en te weinig computers. Dit gebouw is nog lekker rustig. Er komen zelfs TU-studenten die niet van EPA zijn naar Den Haag om te studeren!”

Eigen dispuut
Om de EPA-studenten bij Delft te betrekken, heeft studievereniging Curius speciaal voor hen een nieuw dispuut opgericht. “Dit dispuut is er echt voor de EPA-student”, vertelt Van der Wielen. “Ze zitten in een kantoor waar studenten gewoon kunnen binnenlopen. Er worden veel activiteiten georganiseerd voor zowel Delftse als Haagse studenten om de masterstudenten actief betrokken te houden.”

Het is de eerste studie van de TU die uit Delft vertrekt. Student en oud-Curiusbestuurder Jasper Meijering vindt het belangrijk niet te hard van stapel te lopen. “We moeten goed evalueren hoe de nieuwe locatie bevalt onder studenten”, vindt hij. “We hebben veel overlegd of we dit moesten doen en we moeten niet zomaar de hele faculteit Techniek, Bestuur en Management naar Den Haag verhuizen.”

Bert Enserink denkt dat er op de lange termijn meer studies zullen volgen. “Industrial ecology zou hier goed passen. Of biotechnische wetenschappen, maar dan heb je labs nodig die niet in dit gebouw aanwezig zijn.”

Koffiebar

Het gebouw, dat in de jaren zestig is gebouwd en vroeger het ministerie van Binnenlandse Zaken huisvestte, is onherkenbaar verbouwd tot universiteit voor 3500 studenten. Het bevat een bibliotheek, kantine, koffiebar, grote collegezalen en kleine werkgroepruimtes.

“We hebben zogenaamde praktijkgerichte innovatielabs”, vertelt Enserink. “Dat zijn lokalen met drie grote beamers en flexibel meubilair. We gaan daar onder andere aan de slag met concrete opdrachtgevers, we beginnen met een hackathon voor de nationale politie. Dit past in ons nieuwe curriculum dat we sinds de zomer hebben.”

Groei

Het aantal masterstudenten is dit jaar verdubbeld van 35 naar 70. “Naast de verhuizing naar Den Haag en het vernieuwde curriculum komt dit doordat we nu studenten van de bachelor technische bestuurskunde mogen laten doorstromen”, legt Enserink uit. “Zo hebben we dit jaar dertig ‘eigen’ studenten. We streven naar honderd studenten in de eerste drie jaar.” De grootste zaal in het gebouw is geschikt voor 550 studenten.

Niet alleen het studentenaantal , maar ook het netwerk moet groeien. Daar houdt Meijering zijn hart voor vast. “Als je een opleiding verhuist, is het belangrijk om een vast persoon te hebben die het draagt. Toen wij net dit plan rond hadden nam onze decaan afscheid. Dat was even schrikken. Nu zijn ze op zoek naar een nieuwe, vaste decaan. Ik hoop dat het iemand wordt met een groot netwerk.”

Enthousiast

Enserink heeft vertrouwen in dat netwerk. “Partijen zoals de gemeente Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn erg enthousiast. Ik ben bijna bang dat we niet kunnen voldoen aan hun verwachtingen. We hebben nu niet genoeg mankracht om alle projecten te bemannen, maar volgend jaar zijn er afstudeerders die met deze projecten aan de slag kunnen.”

En of de gemeente Den Haag enthousiast is. “Met hun ingenieursachtergrond nemen de EPA-wetenschappers en -studenten een andere blik mee voor het onderzoeken van ingewikkelde vraagstukken”, aldus Ingrid van Engelshoven, wethouder kenniseconomie, internationaal, jeugd en onderwijs in Den Haag. De TU Delft is niet de eerste universiteit die zich in Den Haag vestigt, ook de Universiteit Leiden en Erasmus Universiteit Rotterdam hebben er opleidingen. Een Haagse universiteit zal er niet zo snel komen. “Naast de bestaande universiteiten in de regio hebben we in Den Haag hogescholen die professionals opleiden”, vertelt Engelshoven. “Den Haag zet niet in op nog een universiteit.”

Al met al zijn er vooral positieve geluiden te horen van studenten en docenten. “Het lijkt me erg leuk, weer eens een andere werkplek”, aldus Enserink. “Ik heb twintig jaar in hetzelfde gebouw in Delft gezeten en de koffie is hier beter!”