Opleiding quantum ingenieur in de maak

Verschillende Delftse partijen werken samen met de Universiteit Leiden aan een ingenieursopleiding quantumtechnologie. “Dit werkveld gaat enorm groeien.”

Werk in het Ronald Hansonlab. (Foto: Cheeseworks voor QuTech)

Dr. Miriam Blaauboer (Technische Natuurwetenschappen, TNW) is kwartiermaker van de nieuwe masteropleiding quantum information science & technology (QIST). Zelf combineerde ze wiskunde en natuurkunde in twee masters aan de Universiteit Leiden, maar de QIST-ingenieurs krijgen binnen hun master een interdisciplinaire opleiding, samengesteld uit natuurkunde, wiskunde, elektrotechniek en informatica.

Quantumindustrie
Als aanleiding voor de nieuwe opleiding noemt ze de door McKinsey en TNO verwachte groei van het werkveld van de quantumtechnologie, zowel bij startups als bij informaticareuzen Google, Intel en Microsoft. “Stuk voor stuk willen ze vooraan staan bij de ontwikkeling van de quantumcomputer en quantuminternet”, licht Blaauboer toe. “Dit werkveld gaan enorm groeien.”

Als voorbeeld van de groei noemt zij de toekenning van 615 miljoen euro door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat eerder dit jaar in het programma Quantum Delta NL. Dat heeft als doel om de quantumtechnologie in Nederland te stimuleren. Voor de ontwikkeling van quantumapparaten zijn volgens Blaauboer multidisciplinaire ingenieurs nodig, die naast expertise in quantumfysica een achtergrond hebben in elektronica, wiskunde en informatica.

Het onderwijs zal gemengd worden qua vorm

QIST is een samenwerking tussen de Delftse faculteiten TNW, EWI (Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica), QuTech en de Leidse faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. De opleiding zal aansluiten op bachelorsdiploma’s van technische natuurkunde, elektrotechniek, wiskunde en informatica.

Opleiding
“In het eerste deel van de tweejarige master vindt ‘homologatie’ plaats”, vertelt Blaauboer. Met andere woorden: de kennis van de drie andere disciplines wordt bijgespijkerd zodat studenten elkaar daarna goed verstaan. Een belangrijk onderdeel van de opleiding is een samenwerkingsproject waarvan het onderwerp uit de quantumindustrie afkomstig kan zijn. Als inspiratiebron verwijst Blaauboer naar de Joint Interdisciplinary Projects. Verder zal de master drie profileringsrichtingen bieden: quantumhardware, quantumsoftware, en quantumelektronica. Het onderwijs zal gemengd worden qua vorm: op afstand wanneer mogelijk en in intense samenwerking als het project erom vraagt.

Wanneer de accreditaties op onder meer arbeidsperspectief en inhoudelijk samenhang positief en op tijd worden afgesloten, hopen de partners per 1 september 2022 de eerste studenten te kunnen ontvangen. Blaauboer, die dan de opleidingsdirecteur wordt, verwacht met een kleine groep van ongeveer 25 studenten te beginnen om daarna uit te groeien.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl