Opinie

OPINIE: ‘VSSD doet te boute uitspraken’

‘Studenten en docenten zijn zeer ontevreden over de capaciteit van de TU Delft’, schreeuwde de VSSD gisteren van de daken. Goede strategie: er zijn altijd media die het ongecheckt overnemen.

Misschien heeft de studentenvakbond inderdaad een punt omdat het druk is op de universiteit, maar zijn onderzoek is wankel.

PERSBERICHT: Delftse onderwijskwaliteit in gevaar.” Een e-mail met dit onderwerp komt op 31 mei binnen op de redactie. De afzender is de studentenvakbond VSSD. Het persbericht verschijnt niet veel later op de website Telstar Online onder de kop ‘Capaciteit TU Delft dramatisch’. Het AD komt met een soortgelijk kritiekloos artikel. Ook RTV West en de Telegraaf pikken het onderzoek op, zij het met een reactie van de TU Delft.

Niets nieuws

En dat terwijl de VSSD niets nieuws zegt. De bond maakte zich in september 2015 ook al grote zorgen, omdat de TU ‘overvol’ zou zijn. Toen onderbouwde de VSSD die beweringen niet met een onderzoek. Echt nodig leek dat niet, want één en één was twee: studentenaantallen waren toegenomen en het aantal studieplekken, onderwijszalen, studieadviseurs en docenten niet. Er waren studenten gesignaleerd die op de trap moesten zitten tijdens college, of die werden weggestuurd. Tijd voor de TU, dus, om in actie te komen, vond de VSSD, en vroeg om meer van alles.

Dat was zelfs toen al niet nieuw, mede omdat ook de studentenraad het onderwerp bij iedere gelegenheid die zij kreeg aansneed. Zo sprak zij in juni 2014 van ‘houtje-touwtje-oplossingen’ toen het ging over de maatregelen die de TU nam om alle studenten een plek te geven. College in bioscoopzaal Pathé, dat kon niet, vonden de studenten. Er moest serieus bijgebouwd worden.

Meer gebouwen, meer docenten

Maar nu die boodschap luid en duidelijk is overgekomen, nu het college van bestuur (cvb) heeft besloten drie nieuwe onderwijsgebouwen met duizenden onderwijs- en studieplekken neer te zetten en er meer docenten zijn en worden aangenomen, blijft die boodschap onveranderd. In haar persbericht van 31 mei 2016 roept de VSSD het cvb weer op ’tot het bouwen van nieuwe collegezalen, het creëren van extra studieplekken en het aannemen van nieuwe docenten’.

Conclusie deugt niet

Natuurlijk, soms is het goed om te blijven hameren op hetzelfde punt om bestuurders wakker te houden. En ja, als je dan een onderzoek hebt gedaan dat je punt onderbouwt, wil je dat van de daken schreeuwen. Maar het is mosterd na de maaltijd en erger nog: de conclusie van de VSSD deugt niet.

Hoe kun je een boute uitspraak doen als dat docenten ‘zeer ontevreden’ zijn over de capaciteit van en de werkdruk aan de TU als je er welgeteld tien hebt gesproken?

Ook bij de representativiteit van de enquête die de VSSD hield onder studenten kun je vraagtekens zetten. 636 (van de 21 duizend) studenten vulden de vragenlijst in, daartoe online aangemoedigd door studieverenigingen en de VSSD zelf. Ten eerste kun je je afvragen of daardoor niet alleen bezorgde studenten worden aangesproken. Ten tweede is het aantal respondenten, de VSSD zegt het zelf in zijn onderzoeksrapport, onder masterstudenten te laag om een representatief en evenwichtig beeld te geven van wat ‘dé student’ vindt.

Ik raad de studenten van de vakbond aan beter op te letten bij statistiek of zich te houden bij hun eigen meningen. Want halve waarheden en onware feiten doen alleen maar afbreuk aan het punt dat de TU meer capaciteit nodig heeft. Dat weet iedereen mede dankzij de VSSD al jaren.

Saskia Bonger is redacteur voor Delta en Delft Integraal.