Opinie

Opinie: studiestress is onderdeel van het studeren

Kroegentochten, studentenfeestjes en gefinancierd worden door de DUO – Nederlandse studenten raken steeds meer verwend, schrijft TU-student Praksh Sewlal in dit opiniestuk.

Maar waar in sommige landen een moord zou worden gedaan voor het überhaupt volgen van onderwijs, gooien Nederlandse studenten het op studiestress wanneer de druk om te presteren hen te hoog wordt, vindt hij.

Ondanks weerstand van de studentenraad (sr) heeft de TU Delft in maart besloten om de norm van het bindend studieadvies (bsa) te verhogen naar 45 ECTS. De TU wil hiermee – naar mijn mening terecht – het langstuderen en studiestress tegengaan.

Als fulltime student, ondernemer en parttime buschauffeur, heb ik geleerd om te gaan met tijdsdruk. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de gemiddelde student die niet eens een bijbaantje heeft, studievertraging oploopt en last heeft van studiestress. En als de studiestress dan zo groot is, is het dan niet zaak om dit ook tijdens de studie aan te pakken? Na de studie zal zich in het spanningsveld van het beroepsleven toch ook stress voordoen? Wat zal dan het excuus zijn?

Stress hoort bij het studeren en zal altijd aanwezig zijn, want na de studie wordt dit werkstress. Het verhogen van de bsa-norm vind ik dan ook geen reden tot ophef. De verhoging zal studenten juist leren om met de stress om te gaan. Het verbetert daarmee de prestaties en studiediscipline van studenten. Bovendien stimuleert het de studenten om meer verantwoordelijkheid te nemen.

Natuurlijk zoeken niet alle studenten de stress bewust op. En het heeft ook zeker een meerwaarde wanneer een student naast de studie actief is geweest in nevenactiviteiten en sport. Maar niet wanneer dit gefinancierd moet worden met de studiefinanciering en het studiestress kan opleveren. Het blijft ook altijd de eigen verantwoordelijkheid om prioriteiten te stellen om zowel studiestress als studievertraging te voorkomen.

Langstuderen kost studenten ook steeds meer geld. Het Algemeen Dagblad schreef onlangs dat het aantal studenten met een studieschuld van meer dan een ton euro sterk is gestegen. Ook de gemiddelde schuld is flink gestegen. Waar gaat al dat geld naartoe? Kroegentochten en studentenfeestjes? Studiefinanciering is niet bedoeld om nevenactiviteiten en kroegentochten te financieren. Het aflossen van de studieschuld zal overigens ook stress met zich meebrengen. In de toekomst kan dit zorgen voor problemen bij bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek of een lening voor een auto.

Studenten én de sr moeten niet klagen over de verhoging van de bsa-norm. Het is een oplossing om het langstuderen tegen te gaan. Het beschermt studenten daarmee tegen torenhoge studieschulden. Het verbetert de prestaties en discipline en stimuleert bovendien om verantwoordelijkheid te nemen. Mijns inziens is het probleem niet de studiestress maar juist het langstuderen wat de TU met de normverhoging juist wil tegengaan.

Prakash Sewlal (27), masterstudent real estate & housing (afstudeerrichting design & construction management) bij de faculteit Bouwkunde.

Vorige maand kreeg DUO een nieuw opslagsysteem voor post en documenten. Het oude systeem uit de jaren negentig werd door IBM voor een half miljoen euro vervangen. Dit nieuwe systeem functioneert wel, alleen kunnen de medewerkers het systeem niet in. Daarom wordt de post nu handmatig verwerkt.

Wekelijks willen zo’n twintigduizend studenten iets wijzigen in hun studiefinanciering. Ze krijgen daarover van DUO een digitale bevestiging. Volgens de dienst zijn er geen gegevens of documenten verloren gegaan. De oorzaak van de storing is nog onduidelijk. De dienst hoopt dat het probleem in de loop van de maand is opgelost. Studenten kunnen hun berichten dan ook digitaal nalezen.