Opinie

OPINIE: ‘Mosterd na welke maaltijd?’

De VSSD reageert op het opinieartikel van Delta-redacteur Saskia Bonger en stelt dat het onderzoek over de capaciteitsproblemen op de TU wel degelijk representatief is.

‘De VSSD doet te boute uitspraken’ schrijft Saskia Bonger van Delta in reactie op het onderzoek over de capaciteitsproblematiek op de TU dat wij afgelopen dinsdag uitbrachten. Ik zou graag willen motiveren waarom de studenten zich grote zorgen maken over de capaciteit op de TU. Ook licht ik ondertussen de representativiteit van ons onderzoek nader toe, aangezien Saskia die niet helemaal juist heeft geschetst.

Er wordt aangehaald dat we te weinig respondenten hebben. Volgens de formule voor een steekproef bij een eindige populatie heb je in ons geval minimaal 377 respondenten nodig voor een betrouwbaarheidsinterval van 95%. Wij zitten daar met 636 ruim boven.

De enquête is verspreid onder de studieverenigingen, waar nagenoeg de hele studentenpopulatie lid van is. Hierdoor is er gewaarborgd dat de respondenten random zijn getrokken. Natuurlijk is de afspiegeling niet 100 procent perfect, maar om dat te bereiken zou je de gehele studentenpopulatie moeten ondervragen. Zou Saskia dan willen claimen dat het onmogelijk is om onderzoek te doen omdat de steekproef nooit volledig is?

Daarnaast geeft Saskia aan dat wij weinig docenten hebben geïnterviewd. Wij wilden enkel een beeld schetsen van wat docenten vinden over de capaciteitsproblematiek. Het baart ons echter grote zorgen dat, als we tien docenten spreken, er een beeld ontstaat van docenten die overwerkt zijn. We hebben niet willen zeggen dat we alle docenten van de TU hebben gesproken, maar we zijn zeker geschrokken van de heftige uitspraken van de docenten en denken dat dit een probleem is dat per direct aangepakt moeten worden. Elke overwerkte docent is er één teveel!

Studenten verdienen zekerheid
Het is zeker waar dat er al tijden wordt gesproken over nieuwe onderwijsgebouwen. Hier zijn wij natuurlijk erg blij mee, maar veel zekerheid geeft het niet. De plannen zijn nog niet af en worden telkens uitgesteld: wanneer begint het bouwen nu echt? Studenten verdienen toch ook zekerheid over de toekomst van hun universiteit.

Saskia spreekt van ‘mosterd na de maaltijd.’ Waar blijft die maaltijd dan? Wij willen nu echt concrete plannen zien, want uit het onderzoek blijkt dat de studenten zich grote zorgen maken, en niet alleen de VSSD. Komt er nog een oplossing voor de huidige generatie studenten? Deze onduidelijkheid was voor ons één van de grootste redenen om dit onderzoek te doen: om aanbevelingen te doen die echt gebaseerd zijn op de mening van studenten, zodat deze in het vastgoedplan opgenomen kunnen worden.

Als laatste wil ik nog graag benadrukken dat wij er juist op uit zijn om met de TU mee te denken. Wij vinden wel dat het belangrijk is dat iedereen kritisch kan zijn. De mening van de student en docent moet hier uitgebreid in gehoord worden. Het moet toch gewoon kunnen dat wij, als studentenvakbond, een kritisch geluid laten horen, zonder dat dit meteen als ’te bout’ wordt ervaren.

Ivo van der Horst is voorzitter van de Delftse studentenvakbond VSSD en student technische bestuurskunde aan de TU Delft.

Lees hier het opinieartikel van Delta-redacteur Saskia Bonger: #