Opinie

Operator

Dick Benschop, de baas van Shell Nederland, vatte in Nieuwsuur samen wat de meesten van ons al weten: we hebben op alle niveaus te weinig techniekstudenten.

Het gevolg van het gebrek aan vwo-scholieren in bèta-studierichtingen kunnen we tot nu toe redelijk ondervangen door instroom van buitenaf. Onze vriendjes uit het Middellandse Zeegebied zijn maar wat blij om hierheen te komen na hun technische studie; in hun geboorteland is het zelfs voor technici lastig om een baan te vinden.

Veel nijpender is het groeiende tekort aan lager opgeleid technisch personeel. Voor deze lokale arbeidsmarkt zijn er natuurlijk geen jongens en meisjes uit Spanje, zoals voor onze wo-functies. Nederlandse vmbo- en havo-leerlingen hebben op de een of andere manier nog steeds een negatief beeld van techniek. Dat je er vieze handen van krijgt en dat je hard moet werken. Het is deze leerlingen nog steeds niet duidelijk (gemaakt) dat je vandaag de dag geen toerisme of communicatie, maar een technische opleiding moet doen als je een goede baan wilt vinden. Oftewel, dat je je tijdens je studiekeuze bezig moet houden met het banenperspectief. Als je 16 bent dus.

Als vakman (stukadoor, lasser, timmerman) kun je goed verdienen. Maar ook in andere sectoren liggen goedbetaalde banen haast voor het oprapen. Neem de olie- en gasindustrie in Nederland, als symbool van de maakindustrie. Duizenden kansen voor gemotiveerde mbo en hbo’ers. De ‘operators’, de jongens en meisjes die bij Vopak en Shell het laden en lossen coördineren, krijgen echt geen vieze handjes meer. Ze werken vanuit hun controlekamer; een ‘cockpit’ zoals Benschop het omschrijft. Probleem van deze sector is dat de bekendheid niet verder reikt dan regio Rotterdam. De meeste jongens en meisjes die er werken komen uit de buurt. Als je in Pernis geboren wordt zit de haven in je hart, heb ik me weleens laten vertellen. Daar tegenover staat dat een gemiddelde vmbo-puber uit Groningen niet direct aan de haven denkt als mogelijke werkplek.

Die bewustwording, die begint met goede voorlichting, is dus precies wat er beter moet. Bewustwording van je kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Ook op je zestiende.