Wetenschap

Operation Air klaar voor productie bij volgende uitbraak

Onderwijsdirecteur Jaap Harlaar ontwierp en produceerde samen met studenten klinische technologie een noodbeademingsapparaat. Hoe werkt deze machine eigenlijk?

Jaap Harlaar (links) ontwikkelde samen met studenten klinische technologie een noodbeademingsapparaat. (Foto: TU Delft TV)

Toen de coronacrisis uitbrak, dreigde er een groot tekort aan beademingsapparaten te ontstaan op Nederlandse intensivecare-afdelingen. Tegelijkertijd werden de ziekenhuisstages van veel masterstudenten klinische technologie stopgezet. Jaap Harlaar, onderwijsdirecteur van deze studie, besloot beide problemen in een keer op te lossen. Door samen met de studenten een noodbeademingsapparaat te ontwerpen en te produceren zouden artsen niet hoeven kiezen wie wel en wie niet beademingsondersteuning krijgt.

Doordat de druk op de IC’s verminderd is, zullen de apparaten niet ingezet worden. Maar, mocht er opnieuw een grote uitbraak plaatsvinden, dan kan productie van deze noodbeademingsapparaten meteen beginnen. Daarnaast biedt het team van Operation Air het project open source aan op haar website en ondersteunen en adviseren zij soortgelijke initiatieven in het buitenland.

TU Delft TV ging langs bij Operation Air en vroeg aan teamleden Hubald Verzijl en Jeroen Roest hoe het apparaat werkt en hoe het geproduceerd wordt.

TU Delft TV / TU Delft TV is a collaboration between Delta and the Science Centre. The crew consists of TU Delft students.